NMCF-medlemmer, importører, øvrige forhandlere, bransjeorganisasjoner og myndigheter bidro til den gode stemningen og den viktige bransjepraten på standen til NMCF under MC-messen.
Det var knyttet stor spenning til interesse og besøkstall etter fire messeløse år. Med over 20.000 besøkende allerede etter lørdag var det tidlig klart at tallene ville bli positive og at rekorden fra 2019 med drøyt 24.000 besøkende var innen rekkevidde.
Med godt besøk også søndag ble det til sammen 25.646 besøkende på MC-messen 2023. NMCF gratulerer involverte og alle som har bidratt med ny rekord!
NMCF var for første gang representert med egen stand under messen, med flere målsetninger på agendaen. Men den kanskje viktigste delen var den sosiale, med kaffe, pølser og den hyggelige bransjepraten på bakrommet.
Den viktige uformelle praten
– MC-bransjen har ikke veldig mange arenaer hvor vi kommer sammen og kan snakke uformelt. Det fikk bransjen anledning til på NMCF-standen. Inntrykket var at mange satte pris på å møte andre bransjeaktører. Det har jo vært noen litt roligere år under pandemien, men nå er hele bransjen tilbake med «stram wire» i alle ledd, sier Olaf Olstad i NMCF.
– Vi hadde besøk av de aller fleste leddene i verdikjeden innen motorsykkel; forhandlere, importører, myndigheter, organisasjoner og andre aktører som har motorsykkel som et satsningsområde, sier han.
Etter år med svært godt salg av nye motorsykler er det en spent MC-bransjen som har tatt fatt på 2023. Olstad sier hans klare inntrykk er at det fortsatt er en positiv vind i bransjen, på tross av alle «uromomentene» der ute i verden.
– Mange forventer en nedgang i salget av nye motorsykler i 2023, sammenliknet med de tre foregående årene. Våre medlemsbedrifter er rigget for et salg som i normalårene før pandemien, så det er ingen bekymring å spore i NMCF selv om salget skulle droppe noe i år, sier Olaf Olstad.
Mer MC for pengene
Olstad og NMCF er imidlertid ikke helt overbevist om at nysalget vil droppe mye i 2023. Noen av de største NMCF-medlemmene rapporterte om øking i salget i løpet av årets to første måneder.
– En motorsykkel gjør ikke like stort innhugg i privatøkonomien som for noen år siden. En av de som besøkte standen vår fortalte at han for 30 år siden brukte en årslønn på å realisere MC-drømmen. I år koster den samme drømmen en tredel av årslønna. Det sier litt om utviklingen og hvor mye motorsykkel man får for pengene i 2023. Spesielt i mellomklassen (A2) er utvalget blitt massivt. Det er her vi ser den største tilstrømmingen av nye MC-førere, sier han.