og hele MC-bransjen må bidra i sikkerhetsarbeidet
Myndigheter, bransjen og organisasjonene var samlet under Arendalsuka tidligere denne uken for å snakke MC-sikkerhet og aktuelle tiltak for å redusere antall ulykker.
Motorsykkelbransjens ansvar sett i lys av «Nullvisjonen» var tema da myndigheter, MC-bransjen og frivillige organisasjoner var samlet til møte under Arendalsuka.
– MC-forhandlerne tar sitt ansvar i sikkerhetsarbeidet. Dersom myndighetene skal innføre endringer innen MC-segmentet, så må det være kunnskapsbasert, og ikke være forhastede beslutninger, mener Olaf Olstad i NMCF.
Tohjulinger er bidragsytere til mer effektiv trafikkflyt og ansees som en viktig del av den moderne mobilitetsløsningen – spesielt i byene.
Moped og lett MC er i tillegg viktige fremkomstmidler for ungdom mellom 16 og 18 år i distriktene, der hverken T-bane, tog eller buss er alternativer når ungdommen skal på skole, til trening eller møte venner.
Må baseres på kunnskap
Tohjulingene er også livsstil for en stor gruppe nordmenn. Vi har i dag mer enn 350.000 registrerte tohjulinger i Norge og for en betydelig del av denne gruppen betyr motorsykkelen veldig mye.
– Motorsykkelen er viktig for veldig mange i Norge. Dersom myndighetene mener det må innføres endringer i regelverk som berører MC, så mener vi dette må være basert på kunnskap og ikke synsing eller være forhastede endringer i lovverket, mener Olaf Olstad i MC-forhandlerforeningen.
Behov for tiltak
– Motorsykkel er livsglede og et effektivt transportmiddel for mange hundre tusen nordmenn. Baksiden av medaljen er dessverre ulykkene. Statens vegvesen la frem tall som viser at det er behov for tiltak for å redusere antall drepte og hardt skadde på to hjul i Norge. Det tar vi som bransje på fullt alvor. Derfor har forening de siste årene gjennomført flere tiltak rettet direkte mot sikkerhet på to hjul, forteller Olaf Olstad i NMCF.
Ulykkesstatistikkene viser at det er noen målgrupper det er utfordrende å kommunisere med. I flere av de alvorlige ulykkene på to hjul er det kjøring i rus, med stjålet sykkel, med uregistrert kjøretøy eller med ekstrem adferd som ikke har noe i trafikken å gjøre.
– Denne ekstremadferden skulle vi vært foruten, men det er vanskelig for oss som bransje å gjøre noe med. Dette er et område politiet må ta seg av, slår Olstad fast.
Nye MC-førere viktig målgruppe
Olstad og NMCF var en av flere organisasjoner på talerstolen og kunne blant annet fortelle om autorisasjonen som samtlige medlemmer stiller seg bak.
– MC-sikkerhet er en sentral del av autorisasjonen til NMCF. MC-forhandlerne forplikter gjennom denne å bruke enhver anledning til å snakke om sikker MC-kjøring, det viktige sikkerhetsutstyret, teknisk tilstand på syklene og holdninger omkring kjøreadferd med kundene. De siste årene har vi fått mange nye motorsyklister på veiene og dette er en særlig viktig målgruppe for oss å kommunisere våre sikkerhetsbudskap med.
– Det samme gjelder 16-åringene. Vi har spesielt disse som målgruppe når det gjelder kunnskapsformidling om sikkerhetsutstyr, holdninger og teknisk kunnskap nedfelt i vår autorisasjon, sier Olstad.
Møtet i Arendal var i regi av MCF og ble ledet av vegdirektør Ingrid Hovland. Blant deltakerne og bidragsyterne var blant annet Politiet med UP-sjef Knut Smedsrud, Trygg Trafikk ved Bård Morten Johansen og statssekretær i Samferdselsdepartementet Tom Kalsås (Ap). Disse understreket alvoret med for mange drepte og hardt skadde på to hjul, og behovet for å ta grep for å få ned statistikken.
Alle kan bidra
– Vi kan ikke neglisjere at myndighetene mener at ulykkestallene indikerer at det må gjøres noe. Ulykker på to hjul utgjør en for stor andel av det totale ulykkesbildet i trafikken i Norge. Vi tror imidlertid ikke det er nødvendig med enkeltvise store regelendringer, men har tro på forbedring i mange ledd, sier Olstad, og ramser opp:
– Forhandlerne gjennomfører tiltak med holdninger, bruk av sikkerhetsutstyr og teknisk kjøretøytilstand – spesielt rettet mot de yngste målgruppene. Veimyndighetene kan forbedre veinettet, med underskinner, skilting, veimerking og generell oppgradering av veiene. Trafikkskolene kan arbeide med oppdatering av læreplanene, og da kanskje spesielt med mer holdningsskapende arbeid og bruk av sikkerhetsutstyr. Sistnevnte kan gjerne skje i samarbeid med våre forhandlere. Jo flere som predikerer budskapene til ungdommen, jo større sjanse er det for at budskapene blir mottatt og etterlevd, sier Olstad.
MC-organisasjonene var også godt representert på talerstolen i Arendal. NMCU, WIMA m.fl. hadde mange gode innspill.
– Interesseorganisasjonene kan også bidra. Disse er som forhandlerne i direkte dialog med målgruppene, og dette potensialet må utnyttes i større grad. Vi må sammen treffe målgruppene med målrettet og effektiv kommunikasjon, sier Olstad.
– MC-dugnaden har vist at det er mulig å stå sammen om gode budskap. Når myndighetene mener det er for mange hardt skadde ungdommer på to hjul, så må vi gå sammen om gode tiltak som fungerer. Foreldrene må kobles opp og få kunnskap om MC-sikkerhet, slik at de kan stille krav og forventninger til 16-åringene. Det er viktig med engasjerte foreldre som bryr seg, mener han.
– I tillegg må vi vite mer om bakgrunnen for disse ulykkene. Dersom det er høy hastighet, trimming, kjøring i rus, kjøring uten førerett eller grove brudd på veitrafikkloven, så må dette speiles i tiltakene. Det hjelper lite å kommunisere med den lovlydige 16-åringen dersom det er den rusede 20-åringen som stjeler motorsykkelen og skader seg, mener Olstad.