Statens vegvesen kjørte tre kjappe seanser på rad under Arendalsuka. NMCF var invitert til å dele kompetanse både på MC-sikkerhet og den elektriske femtiden på to hjul.
Statens vegvesen bruker mye ressurser på å synliggjøre ulike MC-relaterte temaer under Arendalsuka. Innovasjoner og sikkerhet var nøkkelordene i 2023 -utgaven. NMCF bidro med sin kompetanse på begge områder.
Viktig arbeid
– Det er viktig for NMCF å være representert i dette arbeidet, også under Arendalsuka, hvor mange øyne er rettet mot Samferdselsteltet til Statens vegvesen. Forhandlerne har gjennom en autorisasjon forpliktet seg til å ha ekstra oppmerksomhet mot uerfarne motorsyklister. Denne gruppen har vokst betydelig de siste årene, og det er viktig for trafikksikkerhetsarbeidet at forhandlerne bidrar med sin kompetanse og tar denne oppgaven på alvor, sier Olaf Olstad i NMCF.
Olaf Olstad i samtale med Frida Gunnestad Johansen, om sikkerhetsklær for MC.
Svingfokus
Først ute på programmet var Lars-Inge Haslie, som jobber med MC- og trafikkopplæring i Statens vegvesen, i samtale med Frida Gunnestad Johansen, programleder for «Snakk i vei», Statens vegvesens egen podcast. Tema var svingteknikk med MC – et område som har fått mye oppmerksomhet de siste årene, med bakgrunn i de for mange utforkjøringene i sving med tohjulinger.
– Det er fint at Statens vegvesen holder fokus på dette. Hver eneste utforkjøring er en for mye, sier NMCF-leder Terje Bredal. Han registrerer at årets ulykkesstatistikk er atskillig hyggeligere lesing enn
Hva skjer med elektrifiseringen?
Bredal var invitert inn som bidragsyter til den neste seansen i MC-programmet. Da var det elektriske tohjulinger som var tema: «Elektrisk MC. Når tar det av på samme måte som elbil?»
Bredal kunne på vegne av MC-forhandlere fortelle om interessen for elektriske tohjulinger i markedet. Til stede var også Enova som fortalte om sine støtteordninger og bakgrunnen for disse. Terje Bredal presiserer at MC bransjen ikke må komme inn i et «Kodak moment», til tross for at mange av tung MC-kjøperne fortsatt er noen umodne for elektrisk MC.
MC-utstyr
Tredje og siste del av MC-programmet ble viet MC-utstyr. NMCF stilte med sekretær Olaf Olstad, som formidlet forhandlernes kompetanse og erfaringer omkring dette temaet.
– Forhandlernes klare budskap er følgende: MC-førere må alltid bruke fullt sikkerhetsutstyr, slo han krystallklart fast.
I USA er det et uttrykk som heter ATGATT – som betyr «All the gear all the time». Dette ble støttet av NMCF.
– Norske MC-førere har god kultur på dette området og MC-butikkene er viktige arenaer for å videreføre denne kulturen, sa Olstad.
Han peker på at sikkerhetsutstyret kundene finner i MC-butikkene rundt om i landet er veldig mye bedre alternativ enn hverdagsklær, når man skal kjøre tohjuling.
– Mitt klare råd er å kjøpe utstyr som du er komfortabel med og kan bruke hver gang du setter deg på sykkelen – om det så bare er en tur til butikken. Norske MC-førere er flinke til å bruke sikkerhetsutstyr, derfor ser vi ingen grunn til å innføre noe påbud på dette området, sier han.
LIVE podkast fra Arendalsuka: Kult og trygt – hva slags utstyr kjører du tryggest i egentlig? • Snakk i vei (spotify.com)