Tettpakket og dagsaktuelt program, solid oppmøte og fine sosiale rammer preget årets medlemsmøte for NMCF denne uken.
– Det ble et meget godt og konstruktivt medlemsmøte. Nok en gang ser vi en engasjert bransje med synspunkter og ambisjoner omkring flere sentrale punkter som berører våre områder, sier styreleder Terje Bredal.
NMCFs Olaf Olstad la innledningsvis frem status for bransjen: Salget på tung MC er nesten uendret, mens lett MC og moped har gått ned med henholdsvis 28 og 20 % så langt i år. Eierskifte (brukt MC) har gått opp 5,2 prosent og utgjør totalt nesten 30.000 enheter.
– Dette er en kake dere forhandlere må ta et solid stykke av, var Olstads oppfordring.
Samarbeidspartnerne Nordea og Gjensidige var på besøk for å fortelle om alle fordelene ved bruk av finans- og forsikringsløsningene som er opprettet for NMCF-medlemmene. Det er fortsatt god omsetning og både forhandlerne og NMCF som forening nyter godt av dette samarbeidet. Nordea har justert kundereisen i høst og gjort den raskere og mer effektiv.
Som NMCF-medlem er medlemskap i SMB Norge en del av godene. Advokat Hedvig Svardal var på besøk og fortalte hvor du som forhandler står dersom du får oppsigelse på et merke du er agent for.
Hun viste til mange konkrete saker og det er stor sannsynlighet for at du som forhandler har krav på en kompensasjon dersom kontrakten sies opp av importør/produsent/leverandør.
– Du har krav på et avgangsvederlag, som takk for hjelpen for å ha skapt en verdi for produsenten/importøren. Men det er viktig at du har kundelister å vise til, sa hun og viste til sak blant annet fra Høyesterett.
Havarikommisjonens Endre Kristiansen var på besøk. Han fortalte hvordan de arbeider for å undersøke alvorlige ulykker, med hensikt på bedre sikkerheten. Det gjelder blant annet motorsykkel. Havarikommisjonen arbeider nå med en temaundersøkelse om ungdom på lett MC.
– Målet med undersøkelsen er å vurdere om det er områder der sikkerheten kan forbedres, sa han. Veiforhold, trafikant og kjøretøy blir undersøkt. Havarikommisjonen ønske NMCF med på laget og er interessert i tilstandsrapporter for å lære mer om kjøretøyenes tilstand.
Benedicte Botten Moe fortalte hvordan det er mulig å ta fagbrev i salgsfaget. Dette er en formell utdannelse som kan tilbys ansatte i din bedrift.
Drift og lønnsomhet, kommunikasjon og relasjoner, salg og markedsføring er temaene som tas opp. Opptakskravet er 8700 timer i butikk (5 år), VG3 eksamen teori og praktisk prøve.
Tore Johannessen fra mcsikkerhet.no fortalte om sitt arbeid for MC-sikkerhet gjennom mange år. Tore er trafikklærer, lærebokforfatter og kursholder innen MC. Han tok for seg aktuell forskning og egen erfaring som trafikklærer.
Han hadde også sine synspunkter på sikkerhetsarbeidet mot de yngte motorsyklistene. Informasjon til foreldre er et av områdene han og NMCF vil snakke mer sammen om fremover. Han tok også for seg forhandlerens viktige rolle i dette arbeidet.
Jan Petter Wigum fra Nord universitet fortalte om hans forskningsprosjekt hvor de ser på «tracking» under kjøring. Her ser de på likheter og ulikheter mellom ulike type førere.
Wigum sa også noen ord om trafikksikkerhetsarbeidet innen MC, og snakket om en undersøkelse som pågår nå, rettet mot 16-åringene. Her har de fått inn hele 3580 svar i en spørreundersøkelse.
– Vi tror det ligger en del interessante svar her, blant annet når det gjelder bruk av sikkerhetsutstyr blant denne målgruppen, sa han. Også Wigum vil være involvert i NMCFs sikkerhetsprosjekt i 2025.
Thomas Thøgersen fra Gjerde & Byhring/Bridgestone rapporterte om både salget i 2024 og aktuelle nyheter. Battlax T33 tar over for Battlax T32 og er et svært innovativt dekk med
opp til 47% mer kjørelengde!
Thomas Iversen fra Forbrukerrådet var på besøk for å oppdatere medlemmene omkring den nye forbrukerkjøpsloven som trådte i kraft 1. januar i år. Han fortalte hvorfor det skal være tryggere å handle kjøretøy hos en faghandler, og viste blant annet til bilbransjen trend med såkalte «outlet-biler». Dette er en utvikling Forbrukerrådet anbefaler MC-bransjen å styre unna.
– Outlet-konseptet plasserer fagkompetansen på dynga. Dette er feil vei når det gjelder loven. Veien er mer informasjon for å redusere konfliktnivået. Bruk av tilstandsrapport er viktig, slo han fast.– Hvorfor er det tryggere å kjøpe hos faghandler? Her skal kundene forvente profesjonalitet, reklamasjonsrett og forsterket rett til å fikse feil, sa Iversen.