Skepsis til å heve aldersgrensen for 125-kubikk
Myndighetene vurderer å heve aldersgrensen for kjøring av lett motorsykkel. Den norske MC-forhandlerforeningen mener spesielt tre konkrete tiltak er en mer konstruktiv vei å gå enn å heve aldergrensen.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) uttalte nettopp at han er bekymret over høy risiko ved MC-kjøring. Han peker på at spesielt lett MC er utsatt, og vil ha ulykkesfrekvensen ned.
Deler bekymringen
– NMCF deler bekymringen med for mange ulykker og ingen er fornøyde før vi har null hardt skadde eller drepte på to hjul i Norge. En ulykke er en for mye. Derfor er sikkerhetsarbeidet for denne målgruppen høyt prioritert hos forhandlere over hele landet. Å heve aldergrensen er imidlertid et for dramatisk tiltak som vil redusere ungdommens muligheter spesielt i distriktene. Vi mener det bør være rom for å se på konkrete tiltak for å redusere ulykkene – uten å heve aldersgrenesen, sier Olaf Olstad, leder i NMCF.
NMCF har satt opp tre satsningsområder de mener MC-bransjen og myndighetene sammen må prioritere.
– Vi mener det må gjennomføres konkrete tiltak som kan redusere sikkerheten, før man innfører heving av aldersgrensen. Hvis vi lykkes med disse områdene vil ulykkene reduseres.
Dette er de tre punktene NMCF mener må prioriteres:
1. Teknisk tilstand på kjøretøyet
Større fokus på teknisk tilstand på motorsykkelen. NMCF ser at lett MC ikke er like godt vedlikeholdt som tung MC. Her er det et potensial i å sikre mer trafikksikre kjøretøy på veiene.
2. Personlig sikkerhetsutstyr
Også her rapporterer våre faghandlere om til dels stor forskjell mellom lett og tung MC. Utover den påbudte hjelmen brukes det svært lite sikkerhetsutstyr. Ungdommen må oppfordres til å bruke ryggskinne, sikre kjøredresser, støvler og hansker som øker sikkerheten.
3. Kjøreadferd og holdninger
Bransjen og myndighetene må gå sammen om å nå frem med viktige trafikksikkerhetsbudskap til både ungdommene og foreldrene. Ungdommen må få høre at uvettig bruk av motorsykkelen og dårlige valg øker risikoen. 16-åringen som holder seg til lover og regler, og kjører smart, har svært lav risiko. Vi vil at flere skal ta dette valget. Vi vet og at foreldrene kan påvirke ungdommen. Foreldrene er derfor også målgruppe for sikkerhetsbuskap.
– Bransjen erkjenner at det må gjøres tiltak for å redusere antall ulykker med tohjulinger i Norge. Og det er noen alternativer som er mer hensiktsmessig enn andre. NMCF mener økt fokus på lettmotorsykkelens tekniske tilstand, mer bruk av sikkerhetsutstyr og holdningsskapende arbeid samlet kan føre til færre alvorlige ulykker med lett MC, slår Olaf Olstad fast.
Inngripende
NMCF mener det er for inngripende å nekte 16- og 17-åringene å kjøre lett MC. Olstad ser flere negative konsekvenser ved et slikt vedtak:
– I dag er det registrert mer enn 33.000 lettmotorsykler i Norge og disse benyttes i stor grad av ungdommer i distriktene. Det er ikke alle som er like privilegert som samferdselsministeren som bor der det er trikkestopp eller busstopp på hvert gatehjørne. Dersom vi forbyr disse unge å kjøre lett MC vil de fleste finne andre løsninger, som kan være vel så farlig.
– Å heve aldergrensen fra 16 til 18 år er en litt for enkel løsning og gir ingen garanti for at denne aldergruppen forsvinner fra ulykkesbildet. Vi snakker om mange tusen norske ungdommer som uansett vil ha et mobilitetsbehov rundt om i landet. Dersom myndighetene mener 16-åringene ikke er gamle nok til å kjøre lett MC, så er det i så måte veldig mange andre ting som bør forbys samtidig, sier han.
Ulykkesstatistikken siste 10 år (2014-2023) viser at det i hovedsak er de over 18 år som har omkommet på lettmotorsykkel. Samtidig er antall hardt skadde høyt blant 16- og 17-åringer i denne perioden.
Ulykkesstatistikk for lettvektere i perioden 2014-2023, gjennomsnitt per år:
Antall drepte 16-17 år: 1 person
Antall hardt skadde 16-17 år: 18 personer
Antall drepte i alderen 18- til uendelig: 1 person
Antall hardt skadde i alderen 18 til uendelig: 6 personer
(Kilde: Statens vegvesen)
– Det er totalt 33.252 registrerte lettvektere pr. 01.10.24
(Kilde: OFV)
– Bransjens sluttledd er ikke engstelige for egen omsetningen innenfor dette segmentet dersom aldersgrensen blir hevet. Det selges i 2024 cirka 1200 lettvektere og markedet har hatt en betydelig nedgang siste årene. Med en relativ lav fortjeneste per enhet gir ikke dette det største utslaget på gjennomsnittlig resultat for forhandlere i Norge, sier Olstad.
– Bransjen er imidlertid mer bekymret for at det skal settes en stopper for mange tusen ungdommers mobilitet og mulig rekruttering til tung MC. Motorsykkel utgjør en viktig del av mobiliteten og redusert belastning i trafikken over hele landet. Dette er en relevant problemstilling som NMCF mener må drøftes grundig før eventuelle forhastede avgjørelser.
– Vi mener derfor at vi omgående må iverksette tiltak som øker sikkerheten blant alle norske motorsyklister, og spesielt mot ungdommen. Myndighetene og bransjen må sørge for å gi ungdommen klok og sikker kjøreadferd, teknisk forståelse, samt påse at kjøretøyet er trafikksikkert og at de unge menneskene ser behovet av relevant sikkerhetsutstyr, avslutter Olaf Olstad i NMCF.
Gode tips ved kjøp av Adventure-MC
Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.
– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd.
Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure.
Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus.
Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han.
Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner.
– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC.
– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser.
– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.
3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:
- Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov.
- Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund.
- Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus.
Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten:
- Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm.
- Kos deg på tur!
Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal.
- MC-teknikk er enkelt
Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Det nærmer seg «vinterdvale» for MC’n!
NMCF-forhandleren tar vinterlagringen og sørger for god pleie og omsorg for din MC! Når du leverer motorsykkelen inn til vinterlagring hos en NMCF-forhandler er du trygg på at den er i de beste hender. Faghandleren i NMCF tilbyr vask, vedlikehold av batteri, service,...
Eventuelle endringer må være kunnskapsbasert
og hele MC-bransjen må bidra i sikkerhetsarbeidet Myndigheter, bransjen og organisasjonene var samlet under Arendalsuka tidligere denne uken for å snakke MC-sikkerhet og aktuelle tiltak for å redusere antall ulykker. (Foto: Morten Broks/NMCF)...
Reagerer på innføring av tungtrafikkfelt uten MC
Arild Lind daglig leder NMCU
– De viktige forberedelsene som skaper fine opplevelser i MC-ferien
Med de riktige forberedelsene kan årets MC-ferie bli et minne for livet. Her presenterer MC-forhandlerforeningen (NMCF) de viktige tipsene som kan utgjøre forskjellen for din ferie på to hjul. - Det er lite som kan måle seg med de gode opplevelsene man får på en...
Optimisme i MC-bransjen med økt fokus på bruktomsetningen
Det var en svært positiv og optimistisk MC-bransje som var samlet til årsmøte nylig. Pernille Stedjan Flathaug ved NST Gardermoen MC er valgt inn i styret i NMCF. Hun er en av foreningens mer enn 40 forhandlerne som har god erfaring med salg av brukt MC. NMCFs årsmøte...