MC-sikkerhet og rekruttering på programmet da MC-faghandlerne var samlet til medlemsmøte
Det var en offensiv og fremtidsrettet Norsk MC-forhandlerforening som samlet seg til medlemsmøte denne uken. MC-sikkerhet, ny forbrukerkjøpslov, økt profesjonalisering, fremtidsutsikter og innovasjoner på to hjul var noen av stikkordene de to dagene medlemsmøtet ble arrangert.
Norsk MC-forhandlerforening arrangerer medlemsmøter hvor ulike tema er på agenda. Foredragsholderne er både interne og eksterne. I år bidro blant annet Forbrukerrådet, Statens vegvesen, Bridgestone, Gjensidige, Nordea og importørforeningen til møtet.
Thomas Iversen fra Forbrukerrådet informerte om den nye forbrukerloven som trer i kraft fra 1. januar. Den oppdaterte loven vil få flere betydelige konsekvenser for motorbransjen.
Informerte om ny forbrukerkjøpslov
Det var knyttet stor spenning til flere av seansene – ikke minst til hva Thomas Iversen fra Forbrukerrådet ville formidle om den nye forbrukerkjøpsloven som trer i kraft 1. januar 2024 vil bety for MC-bransjen.
Iversen fortalte om tre endringer han mener bransjen bør være spesielt oppmerksom på:
· Digitale ytelser
· Utvidet bevisbyrde
· Antall avhjelpsforsøk
Loven er modernisert spesielt med tanke på bærekraft, og skal dessuten styrke forbrukerens rettigheter. Det medfører naturlig nok større fokus på forhandlerens ansvar.
– Forbrukerrådet var klar på at det må noe rettspraksis til før vi vet hvilke konsekvenser den nye loven bringer med seg, sier Olaf Olstad.
Lars-Inge Haslie fra Statens vegvesen ga NMCF-medlemmene en grundig oppdatering i arbeidet med MC-dugnaden og nullvisjonen.
Viktig sikkerhetsarbeid
Lars-Inge Haslie fra Statens vegvesen leder «MC-dugnaden» som pågår, med alle aktuelle MC-organisasjoner som bidragsytere – deriblant NMCF. NMCF kjører i disse dager i gang en kampanje hos faghandlerne, med budskapene fra MC-dugnaden som basis. Budskapene er blant annet:
· Bruk blikket smart
· Tilpass farten
· Plasser deg klokt
NMCF har produsert materiell som forhandlerne skal sette opp i sin butikk, for å skape økt oppmerksomhet omkring MC-sikkerhet.- Bakgrunnen for disse tiltakene er at vi tror det er enklere for både kunden og selgeren å snakke om MC-sikkerhet når disse er eksponert i butikken. Vi både håper og tror den vil skape nysgjerrighet hos MC-førerne som er innom butikken, sier Olaf Olstad.
Klikk her for å lese mer om MC-dugnaden og NMCFs arbeid innen MC-sikkerhet.
Per Anton Vinje (t.h.) – styreleder i MCF – fortalte om globale trender i MC-bransjen.
——
Importørforeningen (MCF) var representert ved styreleder Per Anton Vinje på medlemsmøtet. Vinje fortalte om internasjonale trender og understreket betydningen av en bransje som trekker i samme retning. Han pekte også på forhandlerens rolle i et forbrukerperspektiv:
– Forhandleren er motorsyklisten beste venn, slo Per Anton Vinje fast.*
Bransjestatus skaper som alltid engasjement. Statistikkene viser en generell nedgang i salget av nye tohjulinger. Men det skaper ikke spesielt stor bekymring blant forhandlerne.
– Selv om antall solgte enheter har gått ned noe i løpet av 2023, så ligger vi godt over historiske salgsstatistikker og det bransjen betegner som normalår. De fleste hadde forventet en nedgang nå, etter mange år med salgsøkning. MC-salget følger i stor grad øvrig norsk økonomi, sier Olstad. Styreleder Terje Bredal legger til:
– Så blir det veldig spennende å se hva 2024 vil bringe med seg. Det er mange parametere som sier at vi kan se fremover med hevet hode. MC har aldri vært mer populært i Norge enn nå. Det er mange som ser fordelene ved å bruke tohjuling, ikke minst i trafikktette regioner. Det blir derfor viktig at bransjen sammen arbeider for gode rammevilkår for tohjulinger, ikke minst gjelder det parkeringsmuligheter i de store byene.
Hva skjer med el-MC?
Den elektriske fremtiden var også et tema som ble drøftet blant medlemmene. De aller fleste faghandlerne har allerede elektriske alternativer i sine butikker. Spørsmålet alle stiller seg er hvor lang tid det vil ta før vi ser utviklingen som vi har sett innen bilsalget i Norge.
Under den internasjonale MC-messen i høst var det et klart økende antall elektriske alternativer på to hjul. Men fortsatt er rekkevidde og lading utfordringer som må løses.
– En del aktuelle elektriske tohjulinger finnes hos forhandlerne våre, og det kommer flere alternativer fremover. Utviklingen skjer raskt, det har vi ikke minst sett i bilbransjen. NMCF og våre forhandlere er veldig bevisst på at vi skal være klar på perrongen når «el-toget» raser av gårde. Samtidig skal vi leve av konvensjonelle løsninger en god del år fremover, sier Bredal.
MC-forhandlere fra hele landet var representert under medlemsmøtet denne uken.
Rekruttering til MC
– Det gjelder å finne den riktige balansegangen noen år fremover. Våre faghandlere skal ta imot både el-kunder og tradisjonelle MC-kunder på en profesjonell måte, og møte disse på kundenes premisser. Dette er viktig med tanke på rekruttering til bransjen. Generasjonene som kommer bak oss har andre premisser enn vi som har vært med noen år. Dersom vi skal få de unge og nye kundegrupper med på to hjul, så må vi tilby produktene de etterspør.
– Samtidig er det viktig at vi har solide produsenter i ryggen. Det dukker opp mange nye aktører som tilbyr tohjulinger, og noen har nok kortere «utløpsdato» i Norge enn andre. Det er viktig for profesjonaliseringen for bransjen at vi samarbeider med de seriøse produsentene som arbeider langsiktig, sier han.
Gode tips ved kjøp av Adventure-MC
Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.
– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd.
Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure.
Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus.
Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han.
Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner.
– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC.
– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser.
– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.
3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:
- Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov.
- Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund.
- Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus.
Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten:
- Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm.
- Kos deg på tur!
Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal.
- MC-teknikk er enkelt
Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
NMCUs gedigene vervekampanje ga 900 nye medlemmer på ett år!
Vervekampanjen til NMCU har pågått i ett år, og har resultert i over 900 nye medlemmer til MC-folkets egen interesseorganisasjon. For å gi medlemmer ei skikkelig gulrot, var det ikke akkurat småpremier til den som vervet flest medlemmer, og til den som stakk av med...
3 av 4 mc ulykker er utforkjøring i sving!
Hvis du i løpet av sesongen skulle oppleve å ha for høy hastighet, feil sporvalg eller at det dukker opp noe uforutsett i en sving - Slipp gassen! Det er den enkleste og beste medisinen som garantert virker. Vær en bevist mc fører!!!
Nasjonal strategi og handlingsplan for motorsykkel og moped 2018-2021
Statens vegvesen og Norsk Motorcykkel Union har utarbeidet en Nasjonal strategi og handlingsplan for motorsykkel og moped 2018-2021, som skal ivareta motorsykkel- og mopedførere på norske veier. Strategi- og handlingsplanen har som mål å øke trafikksikkerheten og...
Vi gratulerer NMCU med FIM Road Safety Award 2017!!!
FIM Road Safety Award 2017 til NMCU! Under «FIM Awards» søndag kveld i Andorra La Vella ble NMCU tildelt prisen. NMCU har blitt tildelt den svært ærefulle FIM Road Safety Award for 2017! FIM er for motorsykkelsporten og -industrien det FIS er for skiløperne og FIFA er...
NMCUs «Fullkontroll» bok nå på film!
NMCU har laget film av Full Kontroll boka NMCUs bok «Full Kontroll» http://nmcu.org/files/Full%20Kontroll%202012_low%20res.pdf har vært viktig for sikkerhetsdialogen i MC-miljøet i mer enn 15 år. Mange unge opplever imidlertid slike bøker som litt gammeldagse, så NMCU...