Pressemelding fra NMCU – Forslag til nytt førerkortdirektiv
Pressemelding – 15.09.2023
Reagerer skarpt på nytt EU-forslag
I arbeidet med å revidere førerkortdirektivet har EU-parlamentets saksordfører, Karima Delli fra Frankrike, kommet med sitt utkast. Her foreslår hun blant annet å fjerne muligheten for å ta førerkort direkte på tung MC, uten å gå veien via «lett» og «mellomtung». Det foreslås også å innføre absolutte fartsgrenser på 90, 100 og 110 km/t for hhv lette, mellomtunge og tunge motorsykler.
NMCF stiller seg bak NMCUs arbeid mot de nye MC-forslagene
Norsk MC Forhandlerforening (NMCF) stiller seg bak Norsk Motorcykkel Union (NMCU) når de etterlyser sikkerhetsmessige begrunnelser ved EU-parlamentets utkast til revidert direktiv for MC.
– Det er vanskelig å forstå hvilke begrunnelser som ligger bak utkastet til de reviderte forslagene. Her var det mange merkelige forslag som det er vanskelig å se logikken bak. NMCF stiller seg derfor bak NMCU når de etterlyser faglige argumenter for de mange kontroversielle forslagene, sier Olaf Olstad i NMCF.
Innføringer i absolutte hastigheter og å fjerne muligheten til å direkte ta førerkort klasse A etter fylte 24 år er to av de kontroversielle forslagegene som EU-parlamentets saksordfører, Karima Delli fra Frankrike, kommet med sitt utkast.
– Det verste med hele forslaget er at det i liten grad forholder seg til den faktiske trafikksikkerhetsutviklingen for moped og MC, sier Døvik. Ulykkestallene holder seg stabilt, selv om antallet motorsykler på europeiske veier har øket dramatisk de siste 20 årene, sier leder av sentralstyret i Norsk Motorcykkel Union (NMCU), Odd Terje Døvik.
Døvik sier at NMCU og deres europeiske paraplyorganisasjon FEMA ikke har tenkt å sitte stille i denne saken.
– Det er ingen enkel oppgave å komme fra Norge og tro det er mulig å påvirke EUs arbeid på dette området. Men om noen skal lykkes med det, så tror vi NMCU gjennom paraplyorganisasjonen FEMA er nøkkelen. Derfor stiller NMCF bak arbeidet NMCU nå er i gang med, inn mot FEMA og EU-parlamentet, sier Olaf Olstad.
Forslagene fra saksordføreren i EU:
(Kilde: NMCU)
· Fjerne muligheten til å ta førerkort direkte på klasse A (tung MC) etter fylte 24 år, uten å gå trinnene gjennom A1 (lett MC) og A2 (mellomtung MC).
· Medlemslandene bør inkludere undervisning om trafikksikkerhet og alternative former for mobilitet i læreplanen for videregående skoler.
· Ulike fartsgrenser, basert på kjøretøygruppens ulykkesrisiko. Dette vil medføre lavere fartsgrenser for motorsykler enn for biler.
· Fjerne muligheten for hvert land til å ha egne aldersgrenser på ulike førerkortklasser
· Heve minimumsalderen for førerkort klasse A1 (Lett motorsykkel).
· Ny førerkortklasse – kategori B+, for biler som veier over 1,8 tonn – som kan oppnås av søkere på 21 år eller eldre bare og etter en toårig prøvetid etter å ha fått en kategori B lisens.
· Maksimal gyldighet for førerkort på 10 år
· For uerfarne førere vil førerkortet være gyldig i maksimalt 2 år. For å beholde førerretten må man delta på et kurs i kjøreadferd.
· Kortere gyldighet på førerkort for førere over 60 år
· En medisinsk undersøkelse bør være obligatorisk for alle som tar en kjøretest eller fornyer et førerkort.
Gode tips ved kjøp av Adventure-MC
Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.
– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd.
Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure.
Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus.
Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han.
Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner.
– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC.
– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser.
– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.
3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:
- Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov.
- Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund.
- Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus.
Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten:
- Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm.
- Kos deg på tur!
Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal.
- MC-teknikk er enkelt
Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Ingen resultater funnet
Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.