Stadig flere lar NMCF-forhandleren ta vinterlagringen
Stadig flere overlater sin motorsykkel til forhandleren i vinterhalvåret, for både lagring, service og eventuelle reparasjoner. – Det er et smart valg for alle som er glade i sin MC, mener NMCF-forhandler Jørn Freddy Kristiansen. I disse dager fyller han opp sine lokaler med motorsykler i alle størrelser og fasonger.
Høiden MC Senter er en av mange NMCF-forhandlere som tilbyr vinterlagring for motorsykler. Daglig leder Jørn Freddy Kristiansen forteller at han har plass til 150 MCer i sine lagerlokaler som er avsatt til dette formålet. Og det er ikke mange ukene til lageret er fylt opp.
Det gjelder hos de fleste 38 NMCF-forhandlerne rundt om i Norge, så det kan være smart å booke plass nå om du ikke har gjort det allerede!
Lurer du på om din MC-forhandler tilbyr vinterlagring? Klikk her for å finne din nærmeste NMCF-forhandler.
– Vi opplever en økt interesse for vinterlagring og de tjenestene som følger med, hos våre forhandlere i NMCF. Stadig flere oppdager fordelene ved å overlate vedlikeholdet og lagringen til faghandleren, sier leder Olaf Olstad.
Før motorsyklene plasseres på lageret er de gjennom en prosess med ikke tilfeldig utvalgte tiltak på programmet:
– Vi tar ut batteriet som settes til vedlikeholdslading, syklene blir grundig rengjort og det gjennomføres en kontroll over tilstanden, forklarer Jørn Freddy.
– Finner vi feil eller mangler tilbyr vi kunden utbedring av disse mens sykkelen er inne hos oss i vinterhalvåret, slik at kunden er sikret 100 % klar sykkel når sesongen starter på våren.
Sjekker mange punkter
NMCFs faghandlere sjekker mange punkter når de går gjennom sykkelen. NMCFs offisielle tilstandsrapport er grundigere en standard sjekk som tas i forbindelse med vinterlagring. Hør med din NMCF-forhandler hva de tilbyr og velg alternativet som passer ditt behov best.
Dette er noen av komponentene som blir sjekket på din sykkel med tilstandsrapport:· Dekk
· Bremser
· Hjullager
· Styrelager
· Støtdempere
· Lys
· Drev
· Kjede
· Forstilling
– Vi opplever ofte at syklene som kommer inn til vinteropplag har behov for enten service eller reparasjoner. Bytte av dekk, styrelager, bremser og drev er de vanligste reparasjonene. Det er viktig at disse manglene blir utbedret. Det utgjør jo en stor del av sikkerheten når man kjører motorsykkel, sier Jørn Freddy.
– Vi opplever at kundene er glade for tilbudet om slik servicen. Mange forklarer de ønsker å unngå service og reparasjoner i den mest travle tiden på våren og sommeren, da det ofte er lengre ventetid på verkstedene. Da vil man jo kjøre sykkel!
Han forteller at noen av kundene også ønsker oppgraderinger i forbindelse med vinterlagringen.
– Noen vil ha bagasjeutstyr på monter, andre vil spe på med mer elektronikk, mens noen kanskje vil ha navigasjon. Det finnes jo mange muligheter for den som vil utvide litt.
Omfattende autorisasjon
Alle NMCFs faghandlere har gjennom en omfattende forhandlerautorisasjon forpliktet seg til å bidra til best mulig forutsigbarhet for MC-kundene. Det innebærer flere konkrete elementer som forhandlerne må forholde seg til:
· NMCF faghandleren skal skille seg fra de øvrige aktørene i bransjen gjennom fagkompetanse, profesjonalitet og forutsigbarhet for forbrukeren.
· Autorisasjonen skal bevisstgjøre forholdet mellom kunde og faghandler.
· Autorisasjonen skal styrke faghandlerens posisjon i verdikjeden og sikre kvaliteten til forbrukeren.
· En NMCF-autorisert faghandler skal utvikle bransjen i takt med endringer markedet.
· Autorisasjonen skal bidra til at NMCFs medlemsbedrifter etablerer en mest mulig ensartet kommunikasjon og et mest mulig forutsigbart og forståelig servicetilbud overfor sluttbrukeren.
· NMCF skiltet på veggen er bekreftelsen på at forhandleren er en faghandler som forholder seg til NMCF autorisasjonen.
Når du leverer din motorsykkel til vinterlagring hos en NMCF-forhandler vet du med sikkerhet at det er en godt i varetatt og grundig gjennomgått MC, og du kan starte en problemfri sesong!
Gode tips ved kjøp av Adventure-MC
Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.
– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd.
Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure.
Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus.
Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han.
Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner.
– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC.
– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser.
– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.
3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:
- Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov.
- Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund.
- Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus.
Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten:
- Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm.
- Kos deg på tur!
Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal.
- MC-teknikk er enkelt
Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Ingen resultater funnet
Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.