Innholdsrikt MC-program med Statens vegvesen i Arendal
Statens vegvesen kjørte tre kjappe seanser på rad under Arendalsuka. NMCF var invitert til å dele kompetanse både på MC-sikkerhet og den elektriske femtiden på to hjul.
Statens vegvesen bruker mye ressurser på å synliggjøre ulike MC-relaterte temaer under Arendalsuka. Innovasjoner og sikkerhet var nøkkelordene i 2023 -utgaven. NMCF bidro med sin kompetanse på begge områder.
Viktig arbeid
– Det er viktig for NMCF å være representert i dette arbeidet, også under Arendalsuka, hvor mange øyne er rettet mot Samferdselsteltet til Statens vegvesen. Forhandlerne har gjennom en autorisasjon forpliktet seg til å ha ekstra oppmerksomhet mot uerfarne motorsyklister. Denne gruppen har vokst betydelig de siste årene, og det er viktig for trafikksikkerhetsarbeidet at forhandlerne bidrar med sin kompetanse og tar denne oppgaven på alvor, sier Olaf Olstad i NMCF.
Olaf Olstad i samtale med Frida Gunnestad Johansen, om sikkerhetsklær for MC.
Svingfokus
Først ute på programmet var Lars-Inge Haslie, som jobber med MC- og trafikkopplæring i Statens vegvesen, i samtale med Frida Gunnestad Johansen, programleder for «Snakk i vei», Statens vegvesens egen podcast. Tema var svingteknikk med MC – et område som har fått mye oppmerksomhet de siste årene, med bakgrunn i de for mange utforkjøringene i sving med tohjulinger.
– Det er fint at Statens vegvesen holder fokus på dette. Hver eneste utforkjøring er en for mye, sier NMCF-leder Terje Bredal. Han registrerer at årets ulykkesstatistikk er atskillig hyggeligere lesing enn
Hva skjer med elektrifiseringen?
Bredal var invitert inn som bidragsyter til den neste seansen i MC-programmet. Da var det elektriske tohjulinger som var tema: «Elektrisk MC. Når tar det av på samme måte som elbil?»
Bredal kunne på vegne av MC-forhandlere fortelle om interessen for elektriske tohjulinger i markedet. Til stede var også Enova som fortalte om sine støtteordninger og bakgrunnen for disse. Terje Bredal presiserer at MC bransjen ikke må komme inn i et «Kodak moment», til tross for at mange av tung MC-kjøperne fortsatt er noen umodne for elektrisk MC.
MC-utstyr
Tredje og siste del av MC-programmet ble viet MC-utstyr. NMCF stilte med sekretær Olaf Olstad, som formidlet forhandlernes kompetanse og erfaringer omkring dette temaet.
– Forhandlernes klare budskap er følgende: MC-førere må alltid bruke fullt sikkerhetsutstyr, slo han krystallklart fast.
I USA er det et uttrykk som heter ATGATT – som betyr «All the gear all the time». Dette ble støttet av NMCF.
– Norske MC-førere har god kultur på dette området og MC-butikkene er viktige arenaer for å videreføre denne kulturen, sa Olstad.
Han peker på at sikkerhetsutstyret kundene finner i MC-butikkene rundt om i landet er veldig mye bedre alternativ enn hverdagsklær, når man skal kjøre tohjuling.
– Mitt klare råd er å kjøpe utstyr som du er komfortabel med og kan bruke hver gang du setter deg på sykkelen – om det så bare er en tur til butikken. Norske MC-førere er flinke til å bruke sikkerhetsutstyr, derfor ser vi ingen grunn til å innføre noe påbud på dette området, sier han.
LIVE podkast fra Arendalsuka: Kult og trygt – hva slags utstyr kjører du tryggest i egentlig? • Snakk i vei (spotify.com)
Gode tips ved kjøp av Adventure-MC
Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.
– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd.
Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure.
Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus.
Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han.
Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner.
– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC.
– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser.
– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.
3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:
- Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov.
- Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund.
- Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus.
Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten:
- Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm.
- Kos deg på tur!
Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal.
- MC-teknikk er enkelt
Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Ingen resultater funnet
Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.