6 tips for en vellykket MC-ferie
Mange motorsyklister skal ut på sin første MC-ferie i sommer. Her er seks gode tips om hvordan du forbereder både sykkel, utstyr og deg selv til drømmeferien!
Motorsykkel har aldri vært mer populært kjøretøy enn nå. Med nærmere 200.000 motorsykler på veiene er det mange som velger to hjul også til ferien. Og mange av disse skal i sommer ut på sin første langtur med MC.
– Det er gledelig å registrere at motorsykkel er et foretrukket feriekjøretøy for mange tusen nordmenn. Vi ser allerede mange feriepakkede tohjulinger ute på veiene, og våre forhandlere rapporterer om mange spente motorsyklister som i disse dager klargjør for sin første langtur, sier Olaf Olstad i Norsk MC-Forhandler Forening (NMCF).
– Det er viktig både for å sikre de gode opplevelsene og for sikkerheten at de som skal ut på sin første MC-ferie får gode råd før ferien, legger han til.
Viktig oppgave for forhandlerne
Han poengterer betydningen av at MC-forhandlerne bidrar med sin erfaring og kompetanse for å gjøre ferieturen vellykket.
– MC-faghandlerenes rolle er i så måte viktig i et sikkerhetsperspektiv. Det er små marginer som skiller mellom suksess og fiasko under MC-ferien. Dårlige vurderinger kan spolere den gode opplevelsen. Det kan være en hjelm som ikke sitter skikkelig, klær som ikke tåler en fuktig dag på landeveien, en sykkel som ikke går som den skal eller en GPS som krangler.
– Faghandleren sørger for at både du og din MC er klar for den lange ferieturen du har drømt om og planlagt i mange år, sier Olstad.
NMCF har listet opp seks punkter som kan være avgjørende for den gode MC-opplevelsen på ferien:
1. Sørg for at motorsykkelen er 100 % teknisk klar for langturen
Sjekk spesielt dekk og bremser, men ta gjerne også en ekstra sjekk på drivverk, forstilling, støtdempere og motor. Ta hensyn til hvor langt du skal kjøre i ferien – det er avgjørende når du vurderer dekkene. Hvis du skal kjøre flere tusen kilometer bør du vurdere å bytte til nye dekk før ferien. Dersom ferden i stor grad går på motorveier, bør du ta hensyn til det. Det betyr i så fall ekstra stor slitasje sentralt i dekkene, og det er lurt å sjekke tilstanden på dekkene i god tid før ferien. Det er ingen god opplevelse å kjøre de siste milene hjemover med mønsterløse dekk på våt asfalt.
NMCFs faghandler hjelper deg med en sjekk av din MC hvis du stikker innom i rimelig tid før ferien. Faghandleren kan også vise deg hvordan du måler trykket på dine dekk. Trykket bør sjekkes jevnlig også på ferieturen.
2. Pakk riktig
Pakk smart og tenk tyngdepunkt. Et generelt tips er å legge frem alt du skal ha med deg på ferien. Da er det mer oversiktlig og enklere å pakke fornuftig. Du må tenke vekt og tyngdepunkt når du pakker en MC. Sørg alltid for å plassere tunge gjenstander så lavt som mulig. Store og tunge gjenstander høyt skaper en ubalanse du ikke ønsker i trafikken. De tingene du kan få bruk for underveis – som for eksempel tørre hansker, en buff eller en lader – er smart å plassere høyt og lett tilgjengelig. Sjekk om koffertene eller baggene er vanntette. Det er kjedelig å sjekke inn på overnattingen med søkkvåte klær både på kroppen og i kofferten. Et smart tips er å pakke klærne inn i plastposer. Da har du en ekstra forsikring mot regnet.
3. Sikkerhetsutstyr
Hvis du ikke allerede har gjort det: Ta en lengre tur hvor du får prøvd alt utstyret. Da får du ingen overraskelser den første feriedagen. Er alt i orden? Er det noe som er ødelagt og må repareres? Sjekk alle glidelåser og at borrelåser/stramminger fungerer skikkelig. Det er viktig at kjøredressen sitter godt på kroppen. Hvis du er usikker på passformen, så spør gjerne NMCFs faghandler om en vurdering. Du kommer til å ha kjøredressen på deg ganske mange timer hver dag i ferien, så det er viktig at den er både komfortabel og sikker. Norske motorsyklister kjører ikke uten ryggskinne, selv om denne ikke er påbudt. Ta gjerne en ekstra titt på ryggskinnen og sjekk at den sitter der den skal og dekker ryggsøylen skikkelig.
4. Sjekk hjelmen
Hjelm er det eneste påbudte og det aller viktigste «plagget» når du kjører MC. Det er ulike syn på hvor lang levetid en hjelm har, og vi skal ikke ta den diskusjonen nå. Uansett bør du forsikre deg om at hjelmen ikke har vært i bakken. Da må den i alle fall byttes ut. Ta gjerne en tur innom forhandleren, så kan faghandleren gi deg en vurdering av din hjelm. En ny hjelm med solid kvalitet trenger ikke koste veldig mye, og hjelmen er den aller beste forsikringen du har på turen.
Sjekk visiret – bør det kanskje byttes? Ripete visir kan bli et stort irritasjonsmoment og i verste fall gå på sikkerheten løs. Dersom dere er flere sammen på ferieturen, så kan kommunikasjon vurderes. Her finnes det mange gode løsninger som gjør langturen mer innholdsrik både for fører og passasjer.
5. Vær forberedt på regn og kalde dager
MC er ikke bare solskinnsdager på langturen. Et godt råd er å planlegge for regn. Med riktig planlegging, gode dekk og riktig kjøreutstyr vil også de kjølige og våte dagene kunne by på fine opplevelser. Ha med deg regndress dersom du ikke har helt regntett kjøredress. Pakk regndressen slik at den er lett tilgjengelig.
Det samme kan du gjøre med ekstra hansker. På de våte dagene har man aldri nok par med hansker. Kalde og våte hender er ugunstig både for sikkerhet og komfort. Både følsomhet og reaksjonstid svekkes med våte og kalde hender.
Vi nevnt dekk, og gjentar det: Dekkene er helt avgjørende for både kjøreopplevelse og sikkerhet – spesielt dersom det er våt asfalt. Ta en ekstra sjekk på dine dekk før langturen. Forhandleren hjelper deg med å vurdere dine dekk.
6. Planlegg for det uforutsette
Hva gjør du dersom du får feil på din MC? Eller dersom det skjer noe med kjøredressen? På langtur – uansett med hvilket kjøretøy – må man være forberedt på det uforutsigbare. Det gjelder ikke minst med MC. Sjekk forsikringen: Hvilke betingelser har du i Norge og i utlandet? Har du veihjelp inkludert i forsikringen? Sjekk dette i forkant av ferien, så du er forberedt og vet hva du skal gjøre dersom noe uforutsett skjer. Sjekk også hvor du finner verkstedoversikten for ditt MC-merke. Litt basis verktøy kan være smart å ha med seg. Det kan løse enkle ting som et løst speil, et slakt kjede eller andre ting du lett kan fikse selv.
Gode tips ved kjøp av Adventure-MC
Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.
– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd.
Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure.
Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus.
Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han.
Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner.
– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC.
– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser.
– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.
3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:
- Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov.
- Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund.
- Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus.
Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten:
- Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm.
- Kos deg på tur!
Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal.
- MC-teknikk er enkelt
Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Ingen resultater funnet
Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.