Vinterlagring hos faghandler gir økt sikkerhet for din MC!
Når du bruker din lokale NMCF-forhandler til vinterlagring er du ikke bare sikret at motorsykkelen din er lagret tørt og trygt gjennom vinteren: Du kan også be om en tilstandsrapport som viser eventuelle feil eller mangler, og dermed være sikret at din MC er feilfri og helt klar for neste sesong.
NMCF er opptatt av at syklene som ruller på norske veier skal være sikre og forsvarlig i bruk. Derfor tilbyr forhandlerne en sjekk eller en utvidet tilstandsrapport i forbindelse med vinterlagring av motorsykler.
– Det er en ekstra trygghet for kundene å vite at vi som faghandler tar vare på sykkelen, går nøye gjennom den og utfører nødvendig vedlikehold eller reparasjoner, slik at den er klar for neste sesong, sier Espen Sæle. Han er verksmester hos en av landets 37 NMCF-forhandlere.
NMCF har forhandlere spredt over hele Norge. Alle disse har gjennom en autorisasjon forpliktet seg på flere områder – også når det gjelder MC-sikkerhet. Forhandlerne tilbyr vinterlagring, som ofte tas i kombinasjon med en tilstandsrapport.
Ekstra sikkerhet og trygghet
– Motorsyklene som ruller rundt på norske veier er i gjennomsnitt 20 år, så en tilstandsrapport er smart å ta med jevne mellomrom. Både nye og eldre motorsykler trenger jevnlig tilsyn og vedlikehold. Vi vet at mange motorsyklister har god MC-kunnskap og utfører mye av vedlikeholdet selv. Men det er ikke alle som har den nødvendige kunnskapen, utstyret eller tiden det krever å vedlikeholde en motorsykkel. Da er det en trygghet at sykkelen kan få en full gjennomgang hos NMCF-forhandleren, sier Olaf Olstad i NMCF.
Sjekker mange punkter
NMCF-forhandlerne sjekker flere punkter når de gjennomfører en tilstandsrapport. Tilstandsrapporten er grundig og mer utvidet enn en standard sjekk som tas i forbindelse med vinterlagring. Hør med din NMCF-forhandler hva de tilbyr.
Dekk, bremser, hjullager, styrelager, støtdempere, lys, drev, kjede og forstillingen er blant komponentene som blir sjekket.
– Det er ikke uvanlig at vi oppdager feil eller mangler i forstillingen på de syklene vi sjekker. Spesielt styrelager er utsatt på litt eldre sykler. Og det er viktig at disse manglene repareres. Det utgjør jo en stor del av sikkerheten når man kjører motorsykkel.
Det forteller Espen Sæle som arbeider hos Speed Motorcenter i Sandefjord. NMCF-forhandleren er en av mange faghandlere som tilbyr en komplett løsning for de som ønsker at fagpersonell skal ivareta sikkerheten for motorsykkelen.
– Det er mange ulike kunder som velger vinterlagring hos oss. Noen har ikke plass, andre vil ha en skikkelig gjennomgang av sykkelen og noen skal ha service. Behovene er ulike, men felles for alle er at de vil ha en sykkel som er hundre prosent klar for sesongen til våren, forteller Espen.
Gode tips ved kjøp av Adventure-MC
Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.
– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd.
Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure.
Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus.
Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han.
Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner.
– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC.
– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser.
– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.
3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:
- Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov.
- Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund.
- Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus.
Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten:
- Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm.
- Kos deg på tur!
Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal.
- MC-teknikk er enkelt
Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Ingen resultater funnet
Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.