Høstkampanje med fokus på sikkerhetsutstyr
Når NMCF-forhandlerne kjører i gang høstkampanjen «Big Sale» i butikkene rundt om i Norge fra 15. september, så får MC-sikkerheten ekstra oppmerksomhet. Gode tilbud på sikkerhetsutstyr, kjøretøykontroll, vurdering av kundens MC-utstyr og hyggelige samtaler i butikken er noen av ingrediensene hos NMCF-forhandlerne.
NMCF deltar i arbeidet Nasjonal tiltaksplan – MC-tiltak. Det ble nylig avholdt et stort møte i Arendal hvor NMCF og et samlet MC-Norge vil snu alle mulige steiner i arbeidet med å redusere antall ulykker i årene fremover. Og NMCF tar naturligvis sin del av oppgaven.
– Norge er fortsatt et av verdens tryggeste land å kjøre MC i, men ingen er fornøyd før vi har null drepte i trafikken. NMCF skal bidra med det vi kan, og det er hovedsak med formidling av gode holdninger i butikkene, riktig veiledning av sikkerhetsutstyr og kjøretøykontroller, sier Olaf Olstad i NMCF.
– NMCFs forhandlere kurses jevnlig og har generell høy kompetanse om sikkerhetsutstyr. Dette er en viktig faktor, når målet er at så mange som mulig skal bruke sikkerhetsutstyr med god kvalitet under kjøringen. NMCF har kontinuerlig oppmerksomhet omkring disse områdene, sier Olstad.
Gjennom NMCF-autorisasjonen som alle faghandlerne signerer, plikter de å formidle et faglig godt sikkerhetsbudskap rundt kjøreutstyr og kjøretøyteknologi, og sørge for at hele bedriften har god kompetanse på MC-sikkerhet.
– Våre forhandlere ønsker å bidra så godt vi kan til at norske MC-førere har et aktivt forhold til egen sikkerhet. Det kan vi oppnå med både god veiledning ved kjøp av kvalitetsutstyr, samt gi generelt gode råd og tips om motorsykkel og motorsykkelkjøring. NMCF-faghandlerne vil også etter ønske gi kundene en evaluering av eget utstyr. Kundene kan også gjennomføre en kjøretøykontroll hvor mer enn 70 punkter på motorsykkelen blir gjennomgått, sier Olstad.
– Mange motorsyklister kjører langt ut på høsten når det er kald og våt asfalt som stiller ekstra krav til dekkene. Derfor har våre forhandlere et ekstra øye på dekk under kampanjen 15. september, sier han.
NMCF har etablert en autorisasjon for MC-forhandlerne som er medlemmer. Her er sikkerhetsbudskapene tungt forankret:
Formidling av et sikkerhetsbudskap:
· NMCF-faghandlerne må være sitt ansvar bevisst om å formidle et faglig godt sikkerhetsbudskap rundt kjøreutstyr og kjøretøyteknologi, og sørge for hele bedriften har god kompetanse på MC-sikkerhet.
· Medlemsbedriftene skal markedsføre og informere brukeren om sikkerhetsinnretninger på de ulike modeller og gi kvalifiserte råd, slik at til kunden blir i stand til å velge rett sikkerhetsnivå i forhold til sitt bruk.
· Medlemsbedriftene skal markedsføre og informere om personlig sikkerhetsutstyr og gi kvalifiserte råd, slik at til kunden blir i stand til å velge rett sikkerhetsnivå i forhold til sitt bruk.
· Medlemsbedriftene forplikter seg til å informere om levetiden på hjelmer og anbefale kvalitetskjøreutstyr av god kvalitet og med god synlighet.
Veiledning av uerfarne kunder:
· NMCF-faghandlerne skal ha et særlig fokus på å veilede uerfarne kunder.
· Medlemsbedriftene skal ta ansvar for å gi kvalifiserte råd om valg av motorsykkel, i forhold til kundens drøm, lommebok, fysisk form, kjøreferdigheter og forventet bruksområde.
Nye brukergrupper:
· NMCF-faghandlerne må forberede seg på at pendlermarkedet raskt kan vokse i de store byene.
· Medlemsbedriftene forplikter seg til å gi denne kundegruppen den informasjonen og den innføringen de trenger for å etablere seg på to hjul.
Gode tips ved kjøp av Adventure-MC
Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.
– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd.
Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure.
Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus.
Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han.
Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner.
– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC.
– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser.
– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.
3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:
- Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov.
- Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund.
- Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus.
Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten:
- Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm.
- Kos deg på tur!
Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal.
- MC-teknikk er enkelt
Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Ingen resultater funnet
Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.