Et samlet MC-Norge i arbeidet mot nullvisjonen
NMCF deltok i et møte om MC-sikkerhet med blant andre Vegdirektøren, UP-sjefen og samferdselsministeren i Arendal torsdag. Det er et samlet MC-Norge som arbeider mot nullvisjonen for tohjulinger.
– NMCF mener det er klokt å lytte til fagpersonene innenfor motorsykkelfaget, enten det gjelder kjøreopplæring, videreutdanning eller sikkerhetsutstyr. Forhandlernes rolle er sentral når det gjelder sikkerhetsutstyr og formidlingen av gode holdninger, noe som er godt forankret i NMCFs autorisasjon. Våre forhandlere møter en stor del av målgruppen, og denne direkte kommunikasjonen er viktig i sikkerhetsarbeidet, sier Olaf Olstad i NMCF.
Det var Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland som hadde invitert aktuelle samarbeidspartnere til et møte om status på MC-sikkerhet og ulykkesutviklingen 2022.
I tillegg til Statens vegvesen, UP og regjeringen, stilte hele den norske MC-bransjen. Trygg Trafikk, kjøreskolene, forskningsmiljøet, NMCU og importørene deltok på møtet som ble avholdt i forbindelse med Arendalsuka.
– NMCF mener det er positivt og helt nødvendig at et samle MC-Norge stiller seg bak arbeidet med MC-sikkerhet på norske veier. I tillegg klapper vi for at arbeidet skal baseres på kunnskap, og ikke tilfeldige og hastige tiltak som ingen er sikker på effekten av. Dette mener vi er en forutsetning dersom vi skal nå målgruppene og få ned antall ulykker, sier Olaf Olstad. Han stilte på møte sammen med NMCFs rådgiver Morten Broks.
Nullvisjonen og konkrete tiltak for å få ned antall ulykker ble drøftet på møtet. Statens vegvesen har trappet opp arbeidet med innsamling av informasjon ved MC-ulykkene. Fortsatt er det en del hull i dette arbeidet som man håper å kunne tette. Blant annet vet man lite om førerkompetansen til de som forulykker. Her er det et mål å få inn mer kunnskap.
Førerkompetanse var et sentralt tema. Førerutviklingskurs er et av flere tiltak som arbeidsgruppen for Nasjonal tiltaksplan – MC-tiltak skal jobbe med fremover.
– Det er tradisjon for en stor dose fornuft blant norske motorsyklister, og det er ikke uten grunn at Norge fortsatt er et av verdens aller tryggeste land å kjøre i. Ferske motorsyklister møter både erfarne selgere og rutinerte MC-førere i butikkene. Dialogen mellom disse er en viktig tradisjonsbærer for de gode holdningene, sier Olstad.
Førerutvikling og kompetansepåbygging ble løftet frem under møtet i Arendal.
– Førerutvikling er mer enn kjøring på bane. Det er vel så viktig at vi har en god kommunikasjon rundt sikkerhetsarbeidet med våre kunder hos forhandlerne gjennom konstruktive samtaler og et lett forståelig materiell rundt tema MC-sikkerhet. Dette er et område NMCF vil ha økt fokus på fremover, sier styreleder i NMCF Terje Bredal.
NMCF har etablert en autorisasjon for MC-forhandlerne som er medlemmer. Her er sikkerhetsbudskapene tungt forankret:
Formidling av et sikkerhetsbudskap:
· NMCF-faghandlerne må være sitt ansvar bevisst om å formidle et faglig godt sikkerhetsbudskap rundt kjøreutstyr og kjøretøyteknologi, og sørge for hele bedriften har god kompetanse på MC-sikkerhet.
· Medlemsbedriftene skal markedsføre og informere brukeren om sikkerhetsinnretninger på de ulike modeller og gi kvalifiserte råd, slik at til kunden blir i stand til å velge rett sikkerhetsnivå i forhold til sitt bruk.
· Medlemsbedriftene skal markedsføre og informere om personlig sikkerhetsutstyr og gi kvalifiserte råd, slik at til kunden blir i stand til å velge rett sikkerhetsnivå i forhold til sitt bruk.
· Medlemsbedriftene forplikter seg til å informere om levetiden på hjelmer og anbefale kvalitetskjøreutstyr av god kvalitet og med god synlighet.
Veiledning av uerfarne kunder:
· NMCF-faghandlerne skal ha et særlig fokus på å veilede uerfarne kunder.
· Medlemsbedriftene skal ta ansvar for å gi kvalifiserte råd om valg av motorsykkel, i forhold til kundens drøm, lommebok, fysisk form, kjøreferdigheter og forventet bruksområde.
Nye brukergrupper:
· NMCF-faghandlerne må forberede seg på at pendlermarkedet raskt kan vokse i de store byene.
· Medlemsbedriftene forplikter seg til å gi denne kundegruppen den informasjonen og den innføringen de trenger for å etablere seg på to hjul.
Gode tips ved kjøp av Adventure-MC
Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.
– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd.
Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure.
Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus.
Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han.
Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner.
– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC.
– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser.
– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.
3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:
- Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov.
- Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund.
- Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus.
Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten:
- Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm.
- Kos deg på tur!
Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal.
- MC-teknikk er enkelt
Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Ingen resultater funnet
Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.