De beste rådene for sikker MC-kjøring
Tilpasning av hastighet er et av flere gode råd Statens vegvesen nå gir motorsyklistene. Målet er å redusere risikoen og unngå flere alvorlige MC-ulykker på norske veier.
– Vi har hatt en positiv utvikling over de siste 10-12 årene i antallet alvorlige motorsykkelulykker, og dette til tross for en stor økning i antallet som kjører MC. Men nedgangen har stagnert, og vi motorsyklister utgjør nær 20 prosent av alle drepte i trafikken, sier seniorrådgiver Lars-Inge Haslie i Statens vegvesen.
– Nå må alle motorsyklister ta ansvar for å unngå alvorlige ulykker. Starten på denne sesongen har vært svært dårlig, vi har allerede mistet 14 motorsyklister.
Statens vegvesen har sammen med blant annet NMCF, NMCU, Trygg Trafikk og de fleste norske motorsykkelrelaterte organisasjonene arbeidet med tiltak og gode råd for sikker MC-kjøring.
– NMCF er en av flere organisasjoner som deltar i det viktige sikkerhetsarbeidet. Vi stiller oss bak de gode rådene Statens vegvesen nå presenterer i en pressemelding. Det er viktig at hver og en tar det nødvendige ansvaret, slik at vi unngår flere alvorlige MC-ulykker i sommer, sier Olaf Olstad i NMCF.
Flest utforkjøringsulykker og møteulykker
Det fleste ulykkene er utforkjøringsulykker eller at motorsykkelen kolliderte med et annet kjøretøy. Det har også vært enkelte andre ulykker, som velt, påkjørsel av dyr eller andre objekter i veien.
Det er 13 menn og en kvinne som er omkommet i MC ulykker så langt i år.
– Det er i hovedsak menn og godt voksne menn som omkommer på motorsykkel, sier Haslie. Vi ser dessverre for ofte at det er føreren selv som forårsaker ulykken. Statens vegvesen ønsker at motorsyklistene selv bidrar til å snu den dårlige sesongstarten til en mer trafikksikker sesong.
Mindre synlig og mindre beskyttet
– En motorsykkel synes ikke like godt som en bil, og føreren er ikke beskyttet av et karosseri. Det er små marginer og feilhandlinger som kan bli fatale. En MC -fører må derfor kontinuerlig vurdere situasjonen, og forstå når risikoen øker. Det er krevende å kjøre motorsykkel, og man må hele tiden passe på å gjøre seg synlig med rett plassering og i en fart som gjør at andre trafikanter kan oppdage deg, sier Lars-Inge Haslie.
Som motorsyklist må du alltid være ekstra oppmerksom i trafikken.
– De mest alvorlige ulykkestypene er fortsatt utforkjøring i sving, kryssulykker og kjøring i følge, sier Haslie.
Statens vegvesen har følgende råd til norske motorsyklister i sommer:
· Kjør slik at du har et handlingsrom rundt deg: Det gjelder avstand til den som kjører foran, avstand sidevegs, og bakover om mulig.
· Pass på at du både er synlig, tydelig og gjør deg forstått i trafikken.
· Ved kjøring i kurver/sving: Tilpass farten før kurven og sørg for at den er slik at du er bekvem og kan bruke gass på vei ut av svingen.
· Ved kjøring i kryss: Velg en fart inn mot krysset slik at du kan håndtere møtende eller kryssende trafikk, eller andre uforutsette hendelser. Kan du unngå å være i krysset samtidig med andre, blir risikoen mindre.
· Kjøring i følge: Ta hensyn til den med minst erfaring. Førererfaring og syklenes kjøreegenskaper kan være vidt forskjellige. Gjør derfor avtaler på forhånd om fart, plassering og tegn til hverandre underveis.
– Følger MC førerne disse enkle rådene får vi en tryggere MC- sommer, avslutter Lars-Inge Haslie.
Fakta om MC ulykker
· De langt fleste MC-ulykkene skjer i gode lysforhold og på tørt, bart føre.
· Aldersgruppen 59+ skiller seg spesielt negativt ut så langt i 2022 (7 av 14 drepte er over 59 år).
· I 2022 er det 13 menn og en kvinne (passasjer) som har omkommet.
· Det er overvekt av utforkjøringsulykker, spesielt i venstre kurver. Mange av ulykkene skjer i hastigheter som ikke er spesielt høye.
· Den nest største ulykkestypen er kryssulykker. Enkelte motorsykkelførere forventer at bilfører ser dem og er ikke forberedt på at bilen krysser.
· Det har vært en økning i ulykker hvor motorsyklister kjører i følge.
· Bruk av lys og synlig kjøreutstyr hjelper på sikkerheten, men den viktigste faktoren er føreren selv.
· Godt sikkerhetsutstyr kan være avgjørende for skadeomfanget ved en ulykke.
Gode tips ved kjøp av Adventure-MC
Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.
– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd.
Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure.
Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus.
Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han.
Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner.
– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC.
– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser.
– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.
3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:
- Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov.
- Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund.
- Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus.
Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten:
- Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm.
- Kos deg på tur!
Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal.
- MC-teknikk er enkelt
Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Ingen resultater funnet
Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.