Eventuelle endringer må være kunnskapsbasert

Eventuelle endringer må være kunnskapsbasert

og hele MC-bransjen må bidra i sikkerhetsarbeidet

Myndigheter, bransjen og organisasjonene var samlet under Arendalsuka tidligere denne uken for å snakke MC-sikkerhet og aktuelle tiltak for å redusere antall ulykker. 


(Foto: Morten Broks/NMCF)

 Motorsykkelbransjens ansvar sett i lys av «Nullvisjonen» var tema da myndigheter, MC-bransjen og frivillige organisasjoner var samlet til møte under Arendalsuka.

– MC-forhandlerne tar sitt ansvar i sikkerhetsarbeidet. Dersom myndighetene skal innføre endringer innen MC-segmentet, så må det være kunnskapsbasert, og ikke være forhastede beslutninger, mener Olaf Olstad i NMCF.
Tohjulinger er bidragsytere til mer effektiv trafikkflyt og ansees som en viktig del av den moderne mobilitetsløsningen – spesielt i byene.
Moped og lett MC er i tillegg viktige fremkomstmidler for ungdom mellom 16 og 18 år i distriktene, der hverken T-bane, tog eller buss er alternativer når ungdommen skal på skole, til trening eller møte venner.

Olaf Olstad fra NMCF på talerstolen. Lars-Inge Haslie fra Statens vegvesen, UP-sjef Knut Smedsrud og Tom Kalsås, Statssekretær i Samferdselsdepartementet til høyre. (Foto: Morten Broks/NMCF)

Må baseres på kunnskap
Tohjulingene er også livsstil for en stor gruppe nordmenn. Vi har i dag mer enn 350.000 registrerte tohjulinger i Norge og for en betydelig del av denne gruppen betyr motorsykkelen veldig mye.

– Motorsykkelen er viktig for veldig mange i Norge. Dersom myndighetene mener det må innføres endringer i regelverk som berører MC, så mener vi dette må være basert på kunnskap og ikke synsing eller være forhastede endringer i lovverket, mener Olaf Olstad i MC-forhandlerforeningen.

Behov for tiltak
– Motorsykkel er livsglede og et effektivt transportmiddel for mange hundre tusen nordmenn. Baksiden av medaljen er dessverre ulykkene. Statens vegvesen la frem tall som viser at det er behov for tiltak for å redusere antall drepte og hardt skadde på to hjul i Norge. Det tar vi som bransje på fullt alvor. Derfor har forening de siste årene gjennomført flere tiltak rettet direkte mot sikkerhet på to hjul, forteller Olaf Olstad i NMCF.

Ulykkesstatistikkene viser at det er noen målgrupper det er utfordrende å kommunisere med. I flere av de alvorlige ulykkene på to hjul er det kjøring i rus, med stjålet sykkel, med uregistrert kjøretøy eller med ekstrem adferd som ikke har noe i trafikken å gjøre.

– Denne ekstremadferden skulle vi vært foruten, men det er vanskelig for oss som bransje å gjøre noe med. Dette er et område politiet må ta seg av, slår Olstad fast.

Solid oppmøte og stor interesse for MC-sikkerhet.
Bård Morten Johansen fra Trygg Trafikk (foran), kom også med sine synspunkter om MC sikkerhet.
(Foto: Morten Broks/NMCF)

Nye MC-førere viktig målgruppe
Olstad og NMCF var en av flere organisasjoner på talerstolen og kunne blant annet fortelle om autorisasjonen som samtlige medlemmer stiller seg bak.

– MC-sikkerhet er en sentral del av autorisasjonen til NMCF. MC-forhandlerne forplikter gjennom denne å bruke enhver anledning til å snakke om sikker MC-kjøring, det viktige sikkerhetsutstyret, teknisk tilstand på syklene og holdninger omkring kjøreadferd med kundene. De siste årene har vi fått mange nye motorsyklister på veiene og dette er en særlig viktig målgruppe for oss å kommunisere våre sikkerhetsbudskap med.

– Det samme gjelder 16-åringene. Vi har spesielt disse som målgruppe når det gjelder kunnskapsformidling om sikkerhetsutstyr, holdninger og teknisk kunnskap nedfelt i vår autorisasjon, sier Olstad.

Arve Lønnum og MCF hadde invitert til seansen i Arendal. Lønnum påpekte at Norge fortsatt er det tryggeste landet i verden å kjøre MC i.
(Foto: Morten Broks/NMCF)

Møtet i Arendal var i regi av MCF og ble ledet av vegdirektør Ingrid Hovland. Blant deltakerne og bidragsyterne var blant annet Politiet med UP-sjef Knut Smedsrud, Trygg Trafikk ved Bård Morten Johansen og statssekretær i Samferdselsdepartementet Tom Kalsås (Ap). Disse understreket alvoret med for mange drepte og hardt skadde på to hjul, og behovet for å ta grep for å få ned statistikken.

Alle kan bidra
– Vi kan ikke neglisjere at myndighetene mener at ulykkestallene indikerer at det må gjøres noe. Ulykker på to hjul utgjør en for stor andel av det totale ulykkesbildet i trafikken i Norge. Vi tror imidlertid ikke det er nødvendig med enkeltvise store regelendringer, men har tro på forbedring i mange ledd, sier Olstad, og ramser opp:

– Forhandlerne gjennomfører tiltak med holdninger, bruk av sikkerhetsutstyr og teknisk kjøretøytilstand – spesielt rettet mot de yngste målgruppene. Veimyndighetene kan forbedre veinettet, med underskinner, skilting, veimerking og generell oppgradering av veiene. Trafikkskolene kan arbeide med oppdatering av læreplanene, og da kanskje spesielt med mer holdningsskapende arbeid og bruk av sikkerhetsutstyr. Sistnevnte kan gjerne skje i samarbeid med våre forhandlere. Jo flere som predikerer budskapene til ungdommen, jo større sjanse er det for at budskapene blir mottatt og etterlevd, sier Olstad.

MC-organisasjonene var også godt representert på talerstolen i Arendal. NMCU, WIMA m.fl. hadde mange gode innspill.

– Interesseorganisasjonene kan også bidra. Disse er som forhandlerne i direkte dialog med målgruppene, og dette potensialet må utnyttes i større grad. Vi må sammen treffe målgruppene med målrettet og effektiv kommunikasjon, sier Olstad.

– MC-dugnaden har vist at det er mulig å stå sammen om gode budskap. Når myndighetene mener det er for mange hardt skadde ungdommer på to hjul, så må vi gå sammen om gode tiltak som fungerer. Foreldrene må kobles opp og få kunnskap om MC-sikkerhet, slik at de kan stille krav og forventninger til 16-åringene. Det er viktig med engasjerte foreldre som bryr seg, mener han.

– I tillegg må vi vite mer om bakgrunnen for disse ulykkene. Dersom det er høy hastighet, trimming, kjøring i rus, kjøring uten førerett eller grove brudd på veitrafikkloven, så må dette speiles i tiltakene. Det hjelper lite å kommunisere med den lovlydige 16-åringen dersom det er den rusede 20-åringen som stjeler motorsykkelen og skader seg, mener Olstad.

Gode tips ved kjøp av Adventure-MC

Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.

– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd. 

Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure. 

Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus. 

Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han. 

Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner. 

– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC. 

– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser. 

– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.

3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:

  1. Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov. 
  1. Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund. 
  1. Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus. 

Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten: 

  1. Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
    Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm. 
  1. Kos deg på tur!
    Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal. 
  1. MC-teknikk er enkelt
    Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Gi deg selv en sikker MC-tur «episode 2»

Gi deg selv en sikker MC-tur «episode 2»

MC-sikkerhetsbudskapet på 5 sekunder…Plasser deg klokt!-Gjør deg synlig – ikke gjem deg!-Skaff deg handlingsrom – foran, bak og sideveis-Kjør tydelig – vær forutsigbar!Det er du som skaper din egen sikkerhet!

Innholdsrikt MC-program med Statens vegvesen i Arendal

Innholdsrikt MC-program med Statens vegvesen i Arendal

Statens vegvesen kjørte tre kjappe seanser på rad under Arendalsuka. NMCF var invitert til å dele kompetanse både på MC-sikkerhet og den elektriske femtiden på to hjul. Statens vegvesen bruker mye ressurser på å synliggjøre ulike MC-relaterte temaer under Arendalsuka....