Perfekt MC-ferie med de riktige grepene
Planlegger du MC-ferie i sommer? Her er noen smarte forberedelser som kan gjøre ferien perfekt – enten du skal kjøre nordover til Nordkapp eller sørover i Europa!
Ta turen til din NMCF forhandler lørdag 11. juni, da har vi alle tipsene til din MC-ferie!
Aldri før har flere nordmenn kjørt motorsykkel enn nå. Og mange planlegger å ta sin MC med på ferie for første gang i sommer. Ferie med motorsykkel kan gi gode minner for livet når alt klaffer:
Været er perfekt, du har kledd deg riktig og sykkelen slynger seg elegant oppover det svingete fjellpasset du har drømt om å kjøre i mange år. Hotellet du har booket på forhånd er akkurat så trivelig som du hadde fått tips om. Den iskalde forfriskningen inntas ute i sola og de gode MC-opplevelsene blir raskt gode historier som formidles over bordet med reisefølget.
Det er lite som slår den gode MC-følelsen.
Samtidig vet vi at det kan være små marginer som skiller mellom den perfekte MC-opplevelsen og en litt mislykket dag på veien. Det er aldri moro dersom en sykkel ikke fungerer som den skal. Eller man oppdager at dekkene er utslitt og mister egenskapene når de første regndråpene faller på asfalten. Eller at de samme dråpene gjør både deg og bagasjen våt.
– Det er smart å ta hensyn til enkelte detaljer i forkant av MC-ferien. Det kan være avgjørende for om ferien blir vellykket eller ikke. Det er alltid kjedelig å ha kunder innom som forteller om relativt små detaljer som ødela MC-ferien, når vi vet at noen enkle forhåndsregler reduserer risikoen for negative opplevelser. Det som er en liten bagatell hjemme i Norge, kan fort bli noe mye mer dersom du er på lang tur i utlandet, sier Sverre Fiva ved Motorsyklisten AS avd. Kristiansand.
Motorsyklisten AS avd. Kristiansand er en av 37 NMCF-forhandlere spredd over hele Norge som i disse dager bidrar til at tusenvis av norske motorsyklister får sine tohjulinger ferieklare.
– Vi har mange innom som aldri har vært på MC-ferie før og har mange spørsmål. Da er det viktig at vi som MC-faghandler har de gode svarene, som gir det beste utgangspunktet for en vellykket ferie på to hjul, sier Sverre.
Han er selv MC-entusiast med mange års erfaring bak seg. Sverre og hans kolleger ved MC-butikken i Kristiansand har svar på omtrent alt kundene lurer på. Og de kan bistå med alt som har med MC å gjøre, deriblant service, teknisk kjøretøygjennomgang, batterisjekk og dekkbytte.
I tillegg har de som alle andre NMCF-forhandlere bredt utvalg av MC-sikkerhetsutstyr. Lokalet like nord for sentrum av Kristiansand er nærmest «tapetsert» med kjøredresser, hjelmer, hansker, støvler ryggskinner, regndresser, kofferter, bager, tankvesker og annet MC-relatert utstyr. Her finner du alt du trenger til MC-ferien!
Utvalget av nye og brukte motorsykler er også stort. Her kan du bytte ut din gamle MC med en ny, eller du kan investere i din aller første tohjuling om du ikke allerede har gjort det. Som de fleste andre NMCF-forhandlerne har de motorsykler fra 125 til mer enn 1200 kubikk.
– Interessen er aller størst på adventure-syklene. Mange vil ha sykler som egner seg godt på langturen, for eksempel til MC-ferie, forklarer han.
Sverre merker at det er kommet en god del nye MC-førere på veiene de siste sesongene.
– Kundene har mange spørsmål og det er mange som ikke vet hva de egentlig vil ha. Vi prøver å veilede disse etter beste evne og opplever at de aller fleste blir fornøyde med valgene – enten det gjelder kjøretøy eller MC-utstyr. Det gjelder å finne ut hvordan kundene skal bruke sykkelen og utstyret. Det klarer vi som regel etter en samtale hvor vi stiller noen spørsmål.
Når det gjelder kjøreutstyr for MC-ferien, så opplever Sverre ulike behov og krav.
– Noen ønsker lett og enkel kjøredress, med en regndress i bagasjen som de kan plukke frem dersom det blir bløtt. Andre velger dress med regnmembran laminert i ytterstoffet. Sistnevnte alternativ er mitt personlige førstevalg. Med kjøredressene med laminert membran i ytterstoffet får du helt tett dress og den blir ikke tung selv om det regner. Vannet preller av ytterlaget, forklarer han.
Hos NMCF-forhandlerne rundt om i landet er det mange MCer inne som skal ha service før ferien.
– Mange kunder får en trygghetsfølelse når de drar på ferie med «ny-servet» MC. I tillegg tilbyr vi kjøretøykontroll hvor mer enn 70 ulike punkter på sykkelen sjekkes. Denne kan også være smart å ta før ferien. Det gir en ekstra trygghet før man setter av gårde nedover Europa, sier han.
Noen kunder har et ekstra øye på dekkene før ferien. Det er nok smart, mener NMCF-forhandleren.
– Det kjøres ofte lange dagsetapper med mye varme i dekkene. Og det kjøres ofte lange strekninger på relativt rett landevei. Da slites dekkene noe mer på midten enn vi er vant til her hjemme. Det er ikke uvanlig at vi får inn kunder som har vært på ferie og må bytte ut helt nedslitte dekk. Vårt klare råd er å heller bytte før ferien, enn etterpå. Da har du en ekstra sikkerhet. Dekk som er helt nedslitt har svært dårlige egenskaper – spesielt på våt asfalt, sier Sverre Fiva.
5 ting du bør sjekke før MC-ferien
1. Sykkelens tekniske tilstand
Sørg for at sykkelen er i 100 prosent teknisk stand. Det er ikke under MC-turen du ønsker å ha trøbbel med noe på din motorsykkel. NMCF-forhandleren tilbyr service og/eller en full gjennomgang av din MC, hvor mer enn 70 punkter sjekkes. Om du tar en slik sjekk i god tid før ferien, har du muligheten til å få ordnet eventuelle feil eller mangler som må utbedres.
2. Dekkene
Dersom du skal legge bak deg mange kilometer på MC-ferien, så må du regne med relativt mye slitasje underveis. Nedslitte dekk fungerer svært dårlig i regnvær, og det er ingen som ønsker å cruise hjemover på våt asfalt med hjertet i halsen de siste milene. NMCF-forhandlerne har gode dekk på lager og finner de dekkene som passer best til din MC. Forhandleren bistår også med å finne dekkene med lang levetid, slik at du trygt kan kjøre mange tusen mil i ferien.
3. Bruk vanntette kofferter eller bagger
Ingenting er surere enn å sjekke inn på hotellet for å oppdage at boxeren, sokkene og penskjorta er våt. De aller fleste MC-produsentene tilbyr originale kofferter. I tillegg har NMCF-forhandleren et bredt utvalg av aktuelle bagger og kofferter som både er vanntette, praktiske og monteres trygt på din MC. Tenk også på den praktiske delen når du velger koffert/bag. Det bør være enkelt å ta av og på disse når du er på lang ferietur.
4. Pakk lavt og smart
Plasser bagasjen slik at motorsykkelen fungerer best mulig under kjøringen. Det betyr at du må tenke lavest mulig tyngdepunkt. Legg de tyngste tingene så lavt som mulig i koffertene/bagene. Lette ting øverst. Det er alltid smart å ha tørre hansker øverst, slik at disse er lett tilgjengelige dersom du må bytte i regnværet.
Det er smart å plassere verdisaker som for eksempel telefon, lommebok, solbriller etc. i en tankveske som du enkelt kan klikke løs og ta med deg dersom du bare skal en tur inn på en kafé/restaurant eller betale for drivstoff.
5. Regn med regn
Planlegg for at du møter regnvær i MC-ferien. Bruk klær med god kvalitet som holder deg tørr. Ha alltid tørre hansker lett tilgjengelig. Snakke med din lokale NMCF-forhandler dersom du er usikker – han hjelper deg med å finne riktig utstyr for dine behov.
Gode tips ved kjøp av Adventure-MC
Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.
– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd.
Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure.
Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus.
Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han.
Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner.
– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC.
– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser.
– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.
3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:
- Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov.
- Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund.
- Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus.
Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten:
- Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm.
- Kos deg på tur!
Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal.
- MC-teknikk er enkelt
Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Ingen resultater funnet
Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.