Dekkdager hos NMCF-forhandlerne 29. og 30. april
– Riktig dekktrykk er avgjørende for kjøreopplevelsen og levetiden
Riktig lufttrykk på din MC er viktig både for kjøreegenskapene, levetiden og drivstofføkonomien. Vi har fått dekkekspert hos Bridgestone, Thomas Thøgersen (bildet), til å gi sine beste dekktips i forbindelse med dekkdagene hos NMCF-forhandlerne 29. og 30. april.
Har du opplevd under sesongens første kjøretur at motorsykkelen styrer litt tregere enn du minnes fra siste turen på høsten? Det er du ikke alene om. Det er nemlig helt vanlig at dekkene mister noe av trykket i løpet av vinterhalvåret. Og for lavt dekktrykk kan føre til en mer tregstyrt MC.
Hvorfor skal man sjekke dekktrykket når sesongen starter?
– Det viktigste argumentet er for å kontrollere om dekkene har riktig lufttrykk. Sannsynligheten for at trykket har endret seg siden du satte bort sykkelen på høsten er stor. Jeg pleier å sammenlikne med å blåse opp en ballong hjemme. Alle har erfart at luften forsvinner fra ballongen over tid. Det samme gjelder et MC-dekk. Lufta vil forsvinne litt og litt. Et dekk vil aldri vært hundre prosent tett, og vi må regne med at det alltid vil miste en del av luften, forklarer Thomas Thøgersen. Han er produktsjef for Bridgestone i Norge.
Bridgestone er en av samarbeidspartnerne til NMCF. Under dekkdagene 29. og 30. april vil det være ekstra fokus på MC-dekk hos de 37 NMCF-forhandlerne rundt om i landet. Forhandlerne har da gode tilbud på dekk og dekkomlegging. Dessuten er det en fin anledning til å stikke innom din forhandler for å sjekke dine dekk.
Thomas Thøgersen forteller at for lavt dekktrykk kan gi flere konsekvenser. Endrede kjøreegenskaper er én av disse:
– Konsekvensen av for lavt dekktrykk kan være at kjøreegenskapene blir dårlige. Motorsykkelen blir tungstyrt, med resultat av at du ødelegger kjøreopplevelsene og egenskapene i sykkelen, forklarer han.
En annen konsekvens kan være feil slitasje og kortere levetid på ditt dekk.
– Hvis man kjører med for lite luft over en lengre periode, så er det risiko for at dekket slites feil. Da risikerer du å måtte bytte dekk lenge før det faktisk er utslitt. Dekket skal være jevnt slitt. Såkalt «trappeslitasje» kan være et tegn på at dekket ikke slites ut «riktig». For lavt dekktrykk være forklaringen. Om du er usikker, så stikk innom NMCF-forhandleren og be om en vurdering av ditt dekk. NMCF-forhandlerne har god kompetanse på MC-dekk, sier han.
– Dekktrykk er en av de få tingene en MC-fører må følge på selv. Og det koster deg ingenting å sjekke trykket med jevne mellomrom.
For lavt dekktrykk kan gi også økt forbruk på din motorsykkel.
– Det utgjør ikke veldig mye i kroner og ører, men i det lange løpet kan det ha en betydning. I disse tider er det nok noen som mener det er greit med et ekstra fokus på forbruk.
Når det gjelder dekktrykk for et konkret dekk, så er rådet tydelig fra eksperten:
– De ulike MC-produsentene har konkrete anbefalinger. Og det er en grunn til dette. Både MC-produsentene og dekkprodusentene har testet dekkene grundig, og vet hvilket trykk som fungerer best. Mitt soleklare råd er å følge produsentenes anbefalinger.
– På svingarmen eller ved kjedekassa skal det stå anbefalt lufttrykk på din MC. Du kan også gå inn på websiden til de ulike dekkprodusentene og se hva de anbefaler for de ulike modellene. Da er du trygg på at du kjører med riktig dekktrykk, som tilfører din motorsykkel de beste egenskapene, sier Thomas.
Ifølge loven er det 1,6 millimeter mønsterdybde som gjelder, altså det samme som på personbildekk. Dekkene må ha en mønsterdybde på minimum 1,6 millimeter.
– Det anbefales imidlertid at denne lovbestemte grensen sees som en absolutt minimumsgrense. Dekk med mindre en 2 millimeter mønsterdybde, eller med stor forskjell i slitasje over dekkets tverrsnitt, kan ha en betydelig negativ effekt på kjøreegenskaper og generell sikkerhet, og bør byttes, sier han.
– Risikoen for vannplaning øker når mønsteret blir markant dårligere. Det bør man være observant på – spesielt dersom man kjører mye på vått underlag. Det er ikke sånn at et MC-dekk er dårlig straks det begynner å bli slitt, men det er heller ikke sånn at man må kjøre ned til 1,6 millimeter før man bytter dekk. Dekkflaten på asfalten er på størrelse med et kredittkort og i motsetning til en bil så har man bare to hjul. Det betyr at vi er litt mer sårbare enn på en bil. Det er alltid smart å være på den sikre siden.
– Dessverre ser vi hvert eneste år dekk hvor stålkorden er synlig. Noen tenker kanskje at de ikke skal bytte til nytt dekk før neste sesong. Men dersom disse hadde visst hvor lite gummi det er igjen da, så hadde de trolig ikke turt å kjøre med slike dekk. På høsten er det dessuten ofte litt fuktige og glatte forhold. Det kan i mange tilfeller være smart å ikke utsette dekkbytte til våren, slår han fast.
Dekk og alder er et dypt diskutert tema i bransjen. Thomas Thøgersen forteller at det man i alle fall er enige om, er at helt nye dekk må kjøres inn noen kilometer.
– Helt nye dekk har en glatt overflate på grunn av produksjonsprosessen, og de har derfor ikke maksimalt grep de første kilometerne. Dekk har behov for innkjøring slik at en bør ta det litt forsiktig i starten.
Når det gjelder hvor gamle MC-dekk kan bli før de må byttes ut – selv om de ikke er utslitt – så er det litt mer komplisert.
– Dekk som er lagret riktig, og ikke vært utsatt for store temperatursvingninger, vær og vind, eldes sakte. Det er først når dekk tas i bruk at «curing-prosessen» starter. Aldringsprosessen bidrar til at dekkene kan bli harde, og etter noen år må disse byttes ut.
– Men prosessen tar lang tid. Det er i tillegg veldig individuelt hvor rask dekkene «eldes». Stikk innom din nærmeste NMCF-forhandler, så kan han gjøre en vurdering dersom du er usikker på tilstanden på dine MC-dekk.
5 gode dekktips i forbindelse med MC-sesongstarten:
1. Ta en visuell sjekk av dekkene, det bør du gjøre hver gang du skal ut og kjøre. Se om det er kommet noen stifter eller annet som skader dekket. Denne sjekken er en god og billig forsikring.
2. Sjekk dekktrykket. Riktig dekktrykk finner du enten bak på svingarmen/ved kjedekassen, eller på websiden til produsentene. Bruk gjerne en egen dekktrykkmåler som måler nøyaktig.
3. Sjekk mønsterdybden. Minstekravet er 1,6 millimeter. Men vurder om du skal bytte før dette, spesielt dersom du kjører en del på vått underlag.
4. Se om dekket er slitt normalt om ikke har for eksempel «trappeslitasje». Spør NMCF-forhandleren om råd dersom du er usikker.
5. Dekk aldres langsomt, og eldre dekk kan bli harde og miste egenskapene. Spør din NMCF-forhandler om råd dersom du er usikker på tilstanden på dine dekk.
Kontakt NMCF:
Olaf Olstad, sekretær
Tlf: 90681880
Mail: oo@x2o.no
Thomas Thøgersen, Bridgestone
Tlf: 90188793Mail: thomas.thogersen@bridgestone.no
Gode tips ved kjøp av Adventure-MC
Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.
– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd.
Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure.
Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus.
Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han.
Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner.
– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC.
– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser.
– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.
3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:
- Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov.
- Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund.
- Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus.
Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten:
- Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm.
- Kos deg på tur!
Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal.
- MC-teknikk er enkelt
Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Ingen resultater funnet
Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.