Gratis batterisjekk for din MC hos NMCF-forhandleren!
Kickstart av MC-sesongen fredag og lørdag 8.-9. april
Når NMCF-forhandlerne markerer sesongstart kommende fredag og lørdag kan du få en gratis batteritest på din MC. – Vi strekker oss langt for å gi MC-førerne en så problemfri sesongstart som mulig, sier NMCF-forhandler Ronny Leere.
Å oppleve batteritrøbbel midt i MC-sesongen er noe de fleste av oss vil unngå. Følelsen av å stå parkert i en fremmed by eller et fremmed land med en MC som nekter å starte er ikke spesielt hyggelig. Hos NMCF-forhandleren kan du få en gratis batterisjekk når sesongen kickstartes fredag og lørdag, for å unngå slike kjedelige hendelser i sesongen.
– NMCF-forhandlerne strekker seg langt for å gi motorsyklistene en så problemfri sesong som mulig. Derfor tilbyr vi gratis batteritest fredag og lørdag. Det er noe vi anbefaler å gjøre. Dersom batteriet får mindre enn 12,4 volt i løpet av vinteren, er det stor fare for at batteriet er ødelagt, forteller NMCF-forhandler Ronny Leere, ved Leeres Motorsport i Fredrikstad.
Leeres Motorsport er en av de 37 NMCF-butikkene som markerer sesongstart fredag og lørdag, med utvidede åpningstider og gode tilbud til MC-kundene på programmet. Gratis test av batteriet ditt er et av de gode tilbudene.
Gjennomsnittlig alder på norske motorsykler er nærmere 20 år. Det betyr at det er mange eldre batterier der ute.
– Det har skjedd en stor utvikling innen MC-batterier de siste årene. Det er kanskje ikke alle som er klar over det, men selv et nyere batteri kan være vesentlig redusert dersom det ikke er vedlikeholdt riktig. Vi ser blant annet betydningen av å bruke en pulslader. En god pulslader forlenger levetiden og er den beste investeringen for ditt MC-batteri, sier Ronny Leere.
– Det produseres egne MC-batterier, som er spesialdesignet for å tåle mer ytre påvirkning enn andre batterier. Når du handler MC-batteri hos en NMCF-forhandler, er du garantert å få et batteri som passer til din sykkel. Alle NMCF-forhandlere har dessuten målverktøy for å sjekke status på ditt batteri. Med en slik test finner forhandleren ut hvor lang levetid du kan forvente på ditt batteri. Denne testen utføres gratis under Kickstart 2022, sier Leere.
Leere og de øvrige NMCF-forhandlerne har fått god opplæring og kompetanse om MC-batteri, spesielt gjennom samarbeidspartner Exide/Sønnak, som er en av verdens ledende batteriprodusenter for fritidsbatterier.
Dag Bibow hos Exide er NMCFs batteriekspert. Her er han beste råd når det gjelder vedlikehold av MC-batterier:· Sjekk spenningen jevnlig og sjekk at det ikke finnes løse koblinger eller synlige skader på kabler, klemmer eller på batteriet forøvrig.
· Rengjør polene og kontaktene og påfør fett på polene ved behov.
· For Conventional-batterier må elektrolyttnivået sjekkes og vann må etterfylles ved behov.
· Kontrollér at avgassåpningen er åpen og at eventuelle slanger som anvendes for å lede gas ut ikke har kommet i klem eller er bøyde.
Og her er hans råd for vedlikehold dersom det er lange intervaller mellom bruk av din MC:
· Koble fra elektrisk utstyr og lad batteriet helt opp.
· Sjekk spenningen på Conventional-batterier hver måned.
· AGM, AGM Ready og gelbatterier sjekkes hver tredje måned.
· Lading kan senest skje når hvilespenningen har sunket til 12,4 volt (6,2 volt for 6 V-batterier).
Gode tips ved kjøp av Adventure-MC
Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.
– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd.
Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure.
Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus.
Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han.
Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner.
– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC.
– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser.
– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.
3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:
- Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov.
- Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund.
- Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus.
Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten:
- Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm.
- Kos deg på tur!
Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal.
- MC-teknikk er enkelt
Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Ingen resultater funnet
Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.