MC-forhandleren er en viktig møteplass for motorsyklistene
Når de norske NMCF-forhandlerne kickstarter sesongen kommende fredag og lørdag, er det vel vitende at motorsyklistene har gode tradisjoner for å besøke butikkene – både for å få gode råd og for å møte likesinnede for en hyggelig MC-prat.
NMCF-forhandlerne kickstarter sesongen 8. og 9. april, med blant annet MC-sikkerhet, hjelmkampanje, batteritest og tilstandskontroll på programmet. I tillegg er det en god anledning for både ferske og erfarne motorsyklister til å stikke innom for en trivelig MC-prat.
– Nå er butikken vår klar til å ta imot motorsyklistene når MC-sesongen markeres over hele landet. Kaffetrakteren er nypolert og klar til intens produksjon fredag og lørdag, sier Linn Kant ved Arena-MC i Sandnes. Arena-MC er en av 37 NMCF-forhandlere som markerer sesongstart 8. og 9. april.
Linn fremhever den fine kulturen blant motorsyklistene:
– Den gode praten er en viktig del av MC-kulturen vår. For mange er motorsykkelen en livsstil. Motorsykkelforhandleren er et treffpunkt hvor man møter andre MC-førere. Mange kommer til oss for å drikke kaffe, se på motorsykler og slå av en prat med andre likesinnede. Prat om erfaringer, tips, gode historier og det hender det dukker opp noen skrøner også, ler hun. Kaffe`n er alltid klar og alle er hjertelig velkomne, uansett ærend!
Og hun får støtte fra NMCF-sekretær Olaf Olstad, som kjenner miljøet etter snart 37 år i MC-bransjen:
– Forhandleren er en viktig sosial arena for å møtes. I et MC-sikkerhetsperspektiv er forhandleren dessuten en viktig arena. Det er et av få steder hvor nye og gamle motorsyklister møtes. Her utveksles erfaringer og det skapes gode holdninger. Jeg tror vi alle husker tiden da vi var uerfarne og hadde mange spørsmål omkring motorsykkelkjøring. Da er det positivt å ha en arena hvor både forhandler og erfarne MC-førere kan gi svar og spre gode holdninger, sier sekretær i NMCF, Olaf Olstad.
Norge er et av de aller tryggeste landene å kjøre motorsykkel i. Gode rutiner med sikkerhetsutstyr, fine holdninger i trafikken og godt vedlikeholdte tohjulinger gir resultater i ulykkesstatistikken.
– Selv om Norge er et trygt land å kjøre i, så vil NMCF alltid løfte frem MC-sikkerhet hos våre faghandlere. Disse har direkte kontakt med de som kjører moped og motorsykkel i Norge. Det gir en mulighet til positiv påvirkning, og den muligheten vil vi utnytte, sier Olstad.
Gode tips ved kjøp av Adventure-MC
Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.
– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd.
Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure.
Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus.
Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han.
Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner.
– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC.
– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser.
– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.
3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:
- Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov.
- Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund.
- Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus.
Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten:
- Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm.
- Kos deg på tur!
Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal.
- MC-teknikk er enkelt
Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Ingen resultater funnet
Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.