Alt du må vite om motorsykkelhjelm:
MC-førerens viktigste «plagg»
I forbindelse med NMCF-forhandlernes kickstart av MC-sesongen 8. og 9. april blir det ekstra fokus på motorsykkelhjelm. I tillegg til gode hjelmkampanjer vil du også få god kjøpshjelp og skaffe deg viktig kunnskap om MC-førerens viktigste «plagg».
– NMCF-forhandlerne vil alltid ha høy sikkerhetsfokus, og derfor settes det ekstra fokus på motorsykkelhjelm når sesongen kickstarter 8. og 9. april, forteller Olaf Olstad, sekretær for NMCF. Han har selv over 40 års erfaring med MC-hjelmer, og har besøkt fabrikkene til flere av de største hjelmprodusentene. Han forteller at NMCF-forhandlerne har svært god kunnskap om MC-sikkerhetsutstyr – og spesielt hjelm.
– Forhandlerne har grundig opplæring gjennom både produsenter og leverandører. Her får de nødvendig kunnskap som sørger for at kundene får den aller beste veiledningen ved kjøp av MC-hjelm, sier Olstad.
– Mange norske motorsyklister har flere tiår bak seg på landeveien, og har ofte god og nødvendig kunnskap om MC-sikkerhet. De siste årene har det imidlertid kommet mange nye motorsyklister på veiene, og NMCF mener det er viktig at disse får god opplæring, innføring og veiledning i sikkerhetstematikken.
Komfort = sikkerhet
Hjelm handler både om komfort og om sikkerhet. Og de to delene henger sammen. En ukomfortabel hjelm kan både irritere og slite på deg som MC-fører, noe som kan gjøre deg til en dårligere motorsyklist. Eksempelvis er ekstrem vindstøy slitsomt i lengden. Og en hjelm som presser unødvendig mye på for eksempel pannen kan skape unødvendig irritasjon.
Og slik vil vi jo ikke ha det! Motorsykkelturen skal være en fin opplevelse. Da er det viktig at utstyret fungerer som det skal.
– Vi vet at mange norske motorsyklister kjører lange turer. Da er det spesielt viktig at utstyret funger og ikke blir et irritasjonsmoment. En glad og fornøyd MC-fører er en sikker og trygg trafikant, sier Olaf Olstad.
MC-forhandlerne kan også hjelpe den enkelte kunden med å spesialtilpasse hjelmen.
– Flere av de store hjelmprodusentene leverer ekstra puter med hjelmen, som kan brukes til individuell tilpassing. Små marginer som kan gjøre store utslag.
Hjelmpåbud fra 1977
Utviklingen av hjelm for motorsykkel har skjedd gradvis siden den ble påbudt på slutten av 1970-tallet. Mange brukte hjelm før påbudet kom i 1977, og vi vet at norske motorsyklister er blant de beste i klassen både når det gjelder hjelm og bruk av generelt sikkerhetsutstyr.
– All erfaring viser at vi er flinke til å bruke sikkerhetsutstyr. Selv om hjelm er det eneste påbudte «plagget», så ser vi at de fleste kjører med ryggskinne, MC-klær, støvler og hansker.
Nødvendig hjelmkompetanse
– For en del år tilbake fantes det mange dårlige hjelmer i markedet. Disse ble heldigvis avslørt i ulike tester og blant forbrukerne. I dag finner du kun godkjente hjelmer hos våre forhandlere. Gjennom NMCFs autorisasjon forplikter forhandlerne seg til å orientere om eventuelle feil eller mangler på et sikkerhetsprodukt. Det kan for eksempel være en skade på en hakestroppe eller en svakhet på visiret.
– Vi kan garantere at dersom du handler hjelm hos en av NMCF-forhandlerne, så er du sikret hjelm med god kvalitet og at du får den nødvendige kjøpshjelpen fra en MC-forhandler som har god hjelmkompetanse. Alle som arbeider i NMCF-butikken har både god erfaring som motorsyklister og de har vært gjennom nødvendig opplæring hos hjelmprodusentene, sier Olstad.
Klikk her for å finne din nærmeste MC-forhandler.
Det viktige E-merket
Felles for alle hjelmene du finner hos NMCF-forhandlerne er at de er godkjent for det europeiske og dermed det norske markedet. Det er EU som godkjenner hjelmer som skal selges i Europa. Alle hjelmer som selges i Norge skal derfor ha et E-merke inni hjelmen.
– E-merket finner du som regel på innsiden av hakestroppen. Alle E-godkjente hjelmer har vært gjennom et testprogram for å oppnå ECE-standard.
Det finnes ulike hjelmtyper i det norske markedet. Her er en enkel oversikt:
Helhjelm:
Mest vanlig er helhjelmen, som har fast hakeparti, visir og solid beskyttelse for ansiktet.
Åpningshjelm:
Helhjelmene kan også leveres som åpningshjelmer. Disse er blitt populære for flere ulike grupper MC-førere, blant annet synes mange som kjører med briller at det er enklere med åpningshjelm. De er også praktisk når man skal fylle drivstoff eller bare stikke kjapt innom kiosken, og enkelt kan åpne fronten.
Adventure-hjelm:
Adventure-hjelmer er enduroinspirerte hjelmer hvor briller er byttet ut med visir. I prinsippet er dette en helhjelm som i tillegg har flipp/skygge foran, og ekstra god ventilasjon.
Crosshjelm:
Grusentusiastene sverger også til tradisjonell åpen crosshjelm, som brukes sammen med briller. Disse gir best ventilasjon, er lette, men har også desidert mest støy.
Halvhjelm:
Til slutt har vi halvhjelmen som er åpen foran, uten beskyttelse for hake og ansikt. Halvhjelmene leveres både med og uten visir.
Ulike behov
– Vi skal være forsiktige med å slå fast hvilke hjelmer som gir mest sikkerhet. Det er åpenbart at helhjelmen beskytter best. Samtidig kan valget av hjelm henge sammen med hvordan vi bruker motorsykkelen. Den aktive føreren ønsker kanskje en hjelm med ekstra ventilasjon.
– For en aktiv grusentusiast kan helhjelm oppleves som litt klaustrofobisk. Og for en som kjører lange turer på asfaltveier, vil flippen på Adventure-hjelmen kanskje by på for mye vindstøy og ubalanse. Alt henger sammen, og det er viktig at du velger hjelmtypen som passer ditt bruk best. Noen har flere ulike typer i garasjen, noe som kan være et alternativ om du for eksempel har adventure-MC og veksler mellom korte grusturer i nabolaget og lengre turer for eksempel til utlandet, sier han.
Er det noen hjelmer som passer mitt hode bedre enn andre?
– Ja, de ulike hjelmmerkene har ulike passformer. Det er derfor viktig at man prøver flere ulike merker før man tar valget. Det er derfor en stor fordel å finne en forhandler med variert utvalg. De aller fleste NMCF-forhandlerne har et bredt utvalg, slik at alle kunder skal finne den perfekte hjelmen.
– Du må også ta med deg hvilke behov du har. Det kan være ventilasjon, solskjerming, støy og kommunikasjon.
Hjelmene kommer med ulike festeløsninger for hakestoppen. Mest vanlig er «quick release». Den fungerer fint for de fleste, men husk at den må etterstrammes jevnlig.
– Hvis du bruke tradisjonell D-ring til å låse hakestroppen med, så strammer du denne hver gang du tar på hjelmen. En «quick release» kan strekkes, og må derfor etterstrammes ved behov. Hvis uhellet er ute, er det helt avgjørende at hjelmen ikke sklir av hodet.
Gode tips ved kjøp av Adventure-MC
Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.
– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd.
Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure.
Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus.
Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han.
Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner.
– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC.
– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser.
– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.
3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:
- Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov.
- Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund.
- Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus.
Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten:
- Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm.
- Kos deg på tur!
Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal.
- MC-teknikk er enkelt
Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Ingen resultater funnet
Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.