MC-forhandlerne er viktige sikkerhetsrådgivere
– Forhandlerne møter motorsyklistene og har gode muligheter til å påvirke med å spre MC-sikkerhetsbudskapene, sa Klaus Christian Ottersen, seniorrådgiver i Statens vegvesen og leder for Nasjonalt forum for MC-sikkerhet, i sitt innlegg under årets NMCF-konferanse.
Norsk MC-Forhandlerforening (NMCF) er tungt involvert i MC-delen i Nasjonalt tiltaksplan for trafikksikkerhet 2022-2025. Dette arbeidet ledes av Statens vegvesen og Klaus Christian Ottersen er ansvarlig for motorsykkeldelen i det viktige sikkerhetsarbeidet. Han deltok med et meget interessesant innlegg om MC-sikkerhet da NMCF-forhandlerne var samlet til seminar på Gol.
– Det er smart å bruke tid til å snakke MC-sikkerhet med kundene. Dere forhandlere sitter nærmest motorsyklistene og kan spre sikkerhetsbudskapene ansikt til ansikt, sa Ottersen til NMCF-forhandlerne.
Risiko skal ned 30 %
Myndighetene har satt mål om at risikoen skal ned 30 prosent i perioden 2022-2025. Det betyr at gode tiltak mot motorsyklister blir helt avgjørende. I 2020 var 26 prosent av trafikkdrepte i Norge med motorsykkel (20 drepte). Ottersen peker på at den sterkt voksende bestanden med motorsykler, herunder moped og ATV, er mye av forklaringen på hvorfor MC utgjør en så stor andel. Nå gjelder det at alle aktører tar ansvar for å få ned ulykkene.
– Hva kan vi gjøre sammen for å øke MC-sikkerheten? spurte Klaus Christian Ottersen forhandlere fra hele landet som var samlet under konferansen. Gjennom NMCF har MC-sikkerhet blitt et viktig satsningsområde for forhandlerne. Det er blant annet produsert flere filmer hvor MC-sikkerhet er et av budskapene.
Ottersen pekte på mange aspekter han mener MC-forhandlerne bør formidle til kundene. Kunnskapsformidling om riktig MC-utstyr og betydningen av dette, veiledning ved valg av motorsykkel, synlighet i trafikken og generell fokus på sikkerhet var hovedbudskapene. Ulykker i kryss og utforkjøring i kurver er to dominerende ulykker som skal reduseres.
Forhandlerne kan påvirke
– Dere er i et miljø hvor motorsykkelkjøring er på dagsorden og dermed er det muligheter til å påvirke brukerne. Ha alt dette på agendaen når dere snakker med motorsyklistene, sa han til forhandlerne. I tillegg fremhevet Ottersen betydningen av god opplæring om den konkrete motorsykkelen i forbindelse med kjøpsprosessen hos forhandleren.
– Det er etter hvert kommet mye ny teknologi på dagens motorsykler. Det er viktig at kundene får god innføring i de ulike hjelpeprogrammene, men at det samtidig opprettholdes høy fokus på kjøringen. Vi er litt bekymret for at all den nye teknikken kan få fokus noe bort fra kjøringen og bli en distraksjon, sa han.
– MC-forhandlerne møter daglig norske motorsyklister i sine butikker rundt om i hele Norge og er en viktig ressurs når MC-sikkerhet skal formidles til brukerne. NMCF er glad for at Statens vegvesen ser viktigheten av å involvere forhandlerne i dette sikkerhetsarbeidet, sier Olaf Olstad i NMCF.
Tilbyr kjøretøykontroll
NMCF-forhandlerne tilbyr kjøretøykontroll til norske motorsyklister. Også dette er et tiltak Klaus Christian Ottersen og veimyndighetene ser positivt på.
– Motorsykkel- og mopedbestanden i Norge er i gjennomsnitt 20 år gammel. Det betyr at kjøreegenskapene, spesielt i kurve og ved nedbremsing, kan være langt dårligere enn på moderne sykler, og det er større mulighet for at feil og mangler oppstår. Mange er ikke klar over at motorsykkeldekk mister verdifulle egenskaper når de blir noen år gamle. For lite lufttrykk, slitte- og/eller feiljusterte støtdempere eller slakk i styrelager har medvirket til at dødsulykker oppstår. Har forbrukerne tilstrekkelige kunnskaper når det gjelder å kontrollere en sykkel ved daglig kjøring og ved kjøp av sykkel? Her vil en frivillig kontroll hos MC-forhandlerne være et viktig og godt tilbud, sier han.
Viktig bidrag
– EU innfører fra 1. januar 2022 krav om EU-kontroll på motorsykler. Motorsyklister står for 15 prosent av alle dødsulykker i EU og de fremhever at kjøretøyets tilstand kan påvirke konsekvensene og alvorlighetsgraden av ulykker og vil derfor at medlemslandene gjennomfører periodiske tekniske inspeksjoner. Norge har valgt å benytte seg av en åpning i EU-loven som går på «effektive alternative trafikksikkerhetstiltak». Her er bl.a. NMCF-forhandlernes kjøretøykontroll et viktig bidrag og vi håper mange benytter seg av dette tilbudet, forklarer Klaus Christian Ottersen.
Gode tips ved kjøp av Adventure-MC
Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.
– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd.
Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure.
Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus.
Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han.
Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner.
– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC.
– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser.
– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.
3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:
- Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov.
- Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund.
- Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus.
Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten:
- Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm.
- Kos deg på tur!
Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal.
- MC-teknikk er enkelt
Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Ingen resultater funnet
Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.