– De viktige forberedelsene som skaper fine opplevelser i MC-ferien

– De viktige forberedelsene som skaper fine opplevelser i MC-ferien

Med de riktige forberedelsene kan årets MC-ferie bli et minne for livet. Her presenterer MC-forhandlerforeningen (NMCF) de viktige tipsene som kan utgjøre forskjellen for din ferie på to hjul.

– Det er lite som kan måle seg med de gode opplevelsene man får på en motorsykkelferie. Den perfekte veien med herlige svinger og optimal asfalt, lunsjen på stedet du ikke trodde eksisterte, møte med nye mennesker, naturopplevelser og kjøreopplevelser, sier Olaf Olstad i NMCF (Norsk MC-forhandler Forening).

– Samtidig vet alle med litt erfaring at det er lite som skiller suksess og fiasko når man velger motorsykkel som fremkomstmiddel i ferien. Regnskyllet som ikke var meldt, de nyinnkjøpte støvlene som plutselig føltes litt trange, motoren som fusker litt eller støtdempere som ikke vil spille på lag etter at du har lastet sykkelen med feriebagasjen. Alt dette vil man selvsagt unngå, sier han.
– Små marginer kan bli store irritasjonsmomenter og i verste fall ødelegge hele ferien. Med relativt enkle forhåndsregler eliminerer man bort mange av disse «fallgruvene», sier Olaf Olstad i NMCF.

Det er spesielt fire ting han mener du må ha tenkt nøye gjennom og forberedt før ferien:
·         Den tekniske tilstanden på motorsykkelen.
·         Bekledning og sikkerhetsutstyret.
·         Pakkingen av bagasjen.
·         Planlegging av det uforutsette.

Det er smart å ta en tur innom faghandleren og få en god gjennomgang av din MC dersom
du planlegger en lang feire på to hjul. Her er det MC-mekaniker Espen Sæle ved Speed 

Speed MC i Sandefjord som kontrollerer en MC. (Foto: NMCF)

Teknisk tilstand
Det er mye du kan gjøre selv når det gjelder teknisk tilstand på motorsykkelen. I tillegg er det smart å dra innom din nærmeste MC-forhandler dersom du er usikker eller ser at noe må utbedres. Eller om du planlegger en lengre ferie med din MC.

Konkrete ting du bør sjekke i god tid før ferien:
·         Dekk
·         Bremser
·         Drivverk
·         Forstilling
·         Støtdempere
·         Motor

Du må være trygg på at alt dette er i orden. Olstad og forhandlerne mener det er spesielt lurt å ta en god vurdering av dekkene før ferien:
– Dersom du vet at MC-ferien vil bli på flere tusen kilometer, så bør du vurdere å sette på helt nye dekk, selv om de som står på sykkelen i dag ikke er utslitte. Slitasjen på den lange MC-ferien skjer ofte midt på dekkene, og da skal det ikke mange milene før du uansett må bytte underveis i ferien. Det er ingen god opplevelse å kjøre de siste milene hjemover med mønsterløse dekk på våt asfalt. Glem heller ikke å sjekke dekktrykket før du kjører av gårde, oppfordrer ha

Pernille Stedjan Flathaug ved NST Gardermoen MC gjør klar en MC-hjelm med kommunikasjons-
system. Et smart valg for de som kjører flere i lag på ferie, og dermed kan snakke sammen.
(Foto: NMCF)

Det viktige sikkerhetsutstyret
Norske motorsyklister er generelt flinke til å kjøre med skikkelig sikkerhetsutstyr. Olstad er trygg på at de aller fleste har med seg både ryggskinne, solid kjøredress, MC-hansker og støvler når de setter av gårde på MC-ferie. Han har imidlertid en viktig oppfordring:

– Ta gjerne en titt på utstyret ditt i god tid før ferien. Og dersom du ser at noe må byttes ut eller repareres, så gjør dette før ferien, slik at du får testet det. Da får du ingen kjedelige overraskelser de første dagene.
– Vi vet at norske MC-førere ikke kjører uten ryggskinne – det er bra. Ta gjerne en titt på ryggskinnen og sjekk at den sitter der den skal, dekker ryggsøylen skikkelig og at selene og borrelåsen rundt magen er god, slik at den blir stram nok. Den samme «øvelsen» kan du gjøre med kjøredressen: Sjekk at den sitter skikkelig og at den kan strammes på de nødvendige stedene. Sjekk at borrelåser og/eller knapper er intakte.

– Sjekk også visiret på hjelmen og om det bør byttes. Ripete visir kan være irriterende når du får kveldssola rett imot deg. Om du ikke har kommunikasjonsenhet (intercom) på din hjelm bør du vurdere det. Det kan gjøre ferien til en bedre opplevelse. 
– Med riktig planlegging, gode dekk og riktig kjøreutstyr som fungerer, vil også de kjølige og våte dagene kunne by på fine opplevelser. Ha med deg regndress dersom du ikke har helt regntett kjøredress. Pakk regndressen slik at den er lett tilgjengelig. Det samme kan du gjøre med ekstra hansker. Husk at en våt fører er en dårlig fører!

Husk å plassere de tunge gjenstandene lavt i koffertene/veskene. (Foto: NMCF)

Pakk riktig
En feillastet MC er ingen god MC å kjøre. Olaf Olstad og NMCF anbefaler å tenke på tyngdepunktet når du pakker sykkelen din.
– Et generelt tips er i forkant å legge frem alt du skal ha med deg på ferien. Da får du fin oversikt og det er enklere å pakke fornuftig. Sørg for å plassere de tyngste gjenstandene så lavt som mulig. Store og tunge gjenstander høyt på sykkelen skaper en ubalanse du ikke ønsker. De tingene du kan få bruk for underveis – som for eksempel tørre hansker, en buff eller en lader – er smart å plassere høyt og lett tilgjengelig.
– Kontroller at koffertene eller baggene er vanntette. Det er kjedelig å sjekke inn på overnattingen med søkkvåte klær både på kroppen og i kofferten. Et smart tips er å pakke klærne inn i plastposer eller vanntette poser, da har du en ekstra forsikring mot regnet.

Hva om noe skjer?
Hva gjør du dersom du får feil på din MC? Eller dersom det skjer noe med kjøredressen? På langtur – uansett med hvilket kjøretøy – må man være forberedt på det uforutsigbare. Det gjelder ikke minst med MC.

– Les gjennom forsikringsvilkårene for din MC: Hvilke betingelser har du i Norge og i utlandet? Har du veihjelp inkludert i forsikringen? Sjekk dette i forkant av ferien, så du er forberedt og vet hva du skal gjøre dersom noe uforutsett skjer.
– Sjekk også hvor du finner verkstedoversikten for ditt MC-merke og lagre dette på telefonen. Litt basis verktøy kan være smart å ha med seg. Det kan løsne enkle ting som for eksempel et speil eller andre ting du lett kan fikse selv, avslutter Olaf Olstad i NMCF.

Gode tips ved kjøp av Adventure-MC

Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.

– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd. 

Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure. 

Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus. 

Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han. 

Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner. 

– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC. 

– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser. 

– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.

3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:

  1. Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov. 
  1. Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund. 
  1. Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus. 

Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten: 

  1. Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
    Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm. 
  1. Kos deg på tur!
    Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal. 
  1. MC-teknikk er enkelt
    Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Forhandlerne sentrale aktører på MC-messen

Forhandlerne sentrale aktører på MC-messen

NMCF-medlemmer, importører, øvrige forhandlere, bransjeorganisasjoner og myndigheter bidro til den gode stemningen og den viktige bransjepraten på standen til NMCF under MC-messen. Det var knyttet stor spenning til interesse og besøkstall etter fire messeløse år. Med...

MC-faghandlerne tilpasser seg de nye brukergruppene

MC-faghandlerne tilpasser seg de nye brukergruppene

Med økt behov for smart pendling i de store byene og økt etterspørsel på elektriske alternativer, har NMCFs faghandlere tilpasset seg nye brukergrupper innen MC. - Våre forhandlere rapporterer om nye brukergrupper som besøker butikkene. MC har alltid vært lidenskap –...