Myndighetene vurderer å heve aldersgrensen for kjøring av lett motorsykkel. Den norske MC-forhandlerforeningen mener spesielt tre konkrete tiltak er en mer konstruktiv vei å gå enn å heve aldergrensen.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) uttalte nettopp at han er bekymret over høy risiko ved MC-kjøring. Han peker på at spesielt lett MC er utsatt, og vil ha ulykkesfrekvensen ned.
Deler bekymringen
– NMCF deler bekymringen med for mange ulykker og ingen er fornøyde før vi har null hardt skadde eller drepte på to hjul i Norge. En ulykke er en for mye. Derfor er sikkerhetsarbeidet for denne målgruppen høyt prioritert hos forhandlere over hele landet. Å heve aldergrensen er imidlertid et for dramatisk tiltak som vil redusere ungdommens muligheter spesielt i distriktene. Vi mener det bør være rom for å se på konkrete tiltak for å redusere ulykkene – uten å heve aldersgrenesen, sier Olaf Olstad, leder i NMCF.
NMCF har satt opp tre satsningsområder de mener MC-bransjen og myndighetene sammen må prioritere.
– Vi mener det må gjennomføres konkrete tiltak som kan redusere sikkerheten, før man innfører heving av aldersgrensen. Hvis vi lykkes med disse områdene vil ulykkene reduseres.
Dette er de tre punktene NMCF mener må prioriteres:
1. Teknisk tilstand på kjøretøyet
Større fokus på teknisk tilstand på motorsykkelen. NMCF ser at lett MC ikke er like godt vedlikeholdt som tung MC. Her er det et potensial i å sikre mer trafikksikre kjøretøy på veiene.
2. Personlig sikkerhetsutstyr
Også her rapporterer våre faghandlere om til dels stor forskjell mellom lett og tung MC. Utover den påbudte hjelmen brukes det svært lite sikkerhetsutstyr. Ungdommen må oppfordres til å bruke ryggskinne, sikre kjøredresser, støvler og hansker som øker sikkerheten.
3. Kjøreadferd og holdninger
Bransjen og myndighetene må gå sammen om å nå frem med viktige trafikksikkerhetsbudskap til både ungdommene og foreldrene. Ungdommen må få høre at uvettig bruk av motorsykkelen og dårlige valg øker risikoen. 16-åringen som holder seg til lover og regler, og kjører smart, har svært lav risiko. Vi vil at flere skal ta dette valget. Vi vet og at foreldrene kan påvirke ungdommen. Foreldrene er derfor også målgruppe for sikkerhetsbuskap.
– Bransjen erkjenner at det må gjøres tiltak for å redusere antall ulykker med tohjulinger i Norge. Og det er noen alternativer som er mer hensiktsmessig enn andre. NMCF mener økt fokus på lettmotorsykkelens tekniske tilstand, mer bruk av sikkerhetsutstyr og holdningsskapende arbeid samlet kan føre til færre alvorlige ulykker med lett MC, slår Olaf Olstad fast.
Inngripende
NMCF mener det er for inngripende å nekte 16- og 17-åringene å kjøre lett MC. Olstad ser flere negative konsekvenser ved et slikt vedtak:
– I dag er det registrert mer enn 33.000 lettmotorsykler i Norge og disse benyttes i stor grad av ungdommer i distriktene. Det er ikke alle som er like privilegert som samferdselsministeren som bor der det er trikkestopp eller busstopp på hvert gatehjørne. Dersom vi forbyr disse unge å kjøre lett MC vil de fleste finne andre løsninger, som kan være vel så farlig.
– Å heve aldergrensen fra 16 til 18 år er en litt for enkel løsning og gir ingen garanti for at denne aldergruppen forsvinner fra ulykkesbildet. Vi snakker om mange tusen norske ungdommer som uansett vil ha et mobilitetsbehov rundt om i landet. Dersom myndighetene mener 16-åringene ikke er gamle nok til å kjøre lett MC, så er det i så måte veldig mange andre ting som bør forbys samtidig, sier han.
Ulykkesstatistikken siste 10 år (2014-2023) viser at det i hovedsak er de over 18 år som har omkommet på lettmotorsykkel. Samtidig er antall hardt skadde høyt blant 16- og 17-åringer i denne perioden.
Ulykkesstatistikk for lettvektere i perioden 2014-2023, gjennomsnitt per år:
Antall drepte 16-17 år: 1 person
Antall hardt skadde 16-17 år: 18 personer
Antall drepte i alderen 18- til uendelig: 1 person
Antall hardt skadde i alderen 18 til uendelig: 6 personer
(Kilde: Statens vegvesen)
– Det er totalt 33.252 registrerte lettvektere pr. 01.10.24
(Kilde: OFV)
– Bransjens sluttledd er ikke engstelige for egen omsetningen innenfor dette segmentet dersom aldersgrensen blir hevet. Det selges i 2024 cirka 1200 lettvektere og markedet har hatt en betydelig nedgang siste årene. Med en relativ lav fortjeneste per enhet gir ikke dette det største utslaget på gjennomsnittlig resultat for forhandlere i Norge, sier Olstad.
– Bransjen er imidlertid mer bekymret for at det skal settes en stopper for mange tusen ungdommers mobilitet og mulig rekruttering til tung MC. Motorsykkel utgjør en viktig del av mobiliteten og redusert belastning i trafikken over hele landet. Dette er en relevant problemstilling som NMCF mener må drøftes grundig før eventuelle forhastede avgjørelser.
– Vi mener derfor at vi omgående må iverksette tiltak som øker sikkerheten blant alle norske motorsyklister, og spesielt mot ungdommen. Myndighetene og bransjen må sørge for å gi ungdommen klok og sikker kjøreadferd, teknisk forståelse, samt påse at kjøretøyet er trafikksikkert og at de unge menneskene ser behovet av relevant sikkerhetsutstyr, avslutter Olaf Olstad i NMCF.